افغانستاناقتصاد او رغونه

افتتاح لابرتوار تعیین کیفیت مواد غذایی در قندهار

شریعت: یک لابراتوار مجهز کنترول و تعیین کیفیت مواد غذایی به هزینۀ 250هزار دالر امریکایی از سوی اداره ملی غذا و دارو در قندهار ایجاد و به بهره‌برداری سپرده شد. در مراسم افتتاح لابراتوار مذکور، مولوی عبدالسلام حنفی معاون اداری ریاست الوزراء، داکتر عبدالباری عمر سرپرست ریاست اداره ملی غذا و دارو، مولوی حبیب الله آغا سرپرست وزارت معارف، مولوی انعام الله سمنگانی رئیس اطلاعات و کلتور قندهار، محمد یونس مهمند رئیس اتاق تجارت و سرمایه گذاری کشور و برخی مسوولین دیگر اشتراک ورزیده بودند. معاون اداری ریاست الوزراء حین افتتاح لابراتوار تعیین کیفیت مواد غذایی گفت:مواد غذایی که وارد کشور می‌گردد باید در لابراتوارهای کنترول کیفیت این اداره٬ تثبیت کیفیت شده و بعد به دسترسی هموطنان ما قرار گیرند.
مولوی عبدالسلام حنفی با تاکید بر اهمیت و جایگاه اداره ملی غذا و ادویه در ارائه خدمات معیاری برای مردم٬ افتتاح این لابرتوار را یک گام بلند برای تثبیت کیفیت مواد غذایی در کشور خواند که می‌تواند مصونیت غذایی را تامین کند.
وی تاکید کرد که بعد از این تمامی مواد غذایی که وارد کشور می‌گردد باید در لابراتوار‌های کنترول کیفیت این اداره بررسی و بعداً به دسترس هموطنان ما قرار گیرند. معاون اداری ریاست الوزراء حفظ صحت مردم را از وجایب دولت و تاجران دانست و هشدار آنانی که مواد دغذایی بی کیفیت را وارد کنند٬مجازات خواهند شد و جواز فعالیت شان باطل خواهد شد.
در همین حال، داکتر عبدالباری سرپرست اداره ملی غذا و دارو، در مراسم افتتاح این لابراتوار گفت که ساخت این آزمایشگاه 250 هزار دالر امریکایی هزینه برداشته است که با بهره‌برداری از این جلو ورود مواد غذایی بی کیفیت به کشور، گرفته خواهد شد.
سرپرست اداره ملی غذا و ادویه گفت در آینده‌ی نزدیک ۴ لابراتوار بزرگ کنترول ادویه در زون‌ها و ۸ لابراتوار کنترول مواد غذایی را در ولایات ایجاد خواهند کرد تا مصونیت غذایی تامین شود.
از سوی دیگر، محمد یونس مهمند، رئیس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری کشور می‌گوید که مسوولین قندهار در گذشته، برای تعیین و کنترول کیفیت مواد غذایی هفته‌ها در کابل انتظار می‌کشیدند، تا لابراتوار مرکزی کابل مواد غذایی شان را آزمایش و کنترول می‌نمودند، اما اکنون جای مسرت است که این جا (در کندهار)
یک لابراتوار مجهر تعیین کیفیت مواد افتتاح گردید.
به گفتۀ مسوولان: این لابراتوار ظرفیت معاینه و بررسی بیش از ۱۰۰ نمونه را در روز دارا میباشد.

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *