ټولنه اوکلتورلیکنې

ایجاد انگیزه در محیط دفتری، به حیث اندیشه کلان

انگیزه چیست!

انگیزه به معنای سبب، علت برانگیختن، به حرکت آوردن، و اداره کردن و تهیج و به هیجان آوردن است.

یا: انگیزه آنست که هرچه میگویید و یا انجام میدهید از احساسات درونی و خواسته های شما سرچشمه می گیرد و یا انگیزه ازنگاه اداره و منجمنت یا به اصطلاح به حیث یک اندیشه کلان عبارت از وسعت باور کردن کارمند «مامور…» به آنچه که انجام میدهد، است.

یا: انگیزه یک عامل درونی است که بطور کلی موجود زنده را به حرکت در می آورد.

انگیزه از نگاه عملی شدن به سه بخش تقسیم گردیده است:

– انگیزه اولیه.

– انگیزه های اجتماعی

– انگیزه نگرش به آینده.

تشریح مختصر! در بخش انگیزة نخستین، مثلاً حالات گرسنگی تشنگی، نیازهای جسمی و بدنی که اکثراً مسایل حیاتی را در برمی‌گیرد.

ثانیاً، مثلاً عطش و یا تمایل شدید و علاقة فراوان جهت کسب علم و دانش کسب قدرت شهرت طلبی به شهرت رسیدن، انگیزه پیشرفت در زندگی اجتماعی، اقتصادی و تجارتی، بالآخره انگیزه مطرح شدن در قدرت دولتی و مطرح شدن در سیاست، کسب شخصیت و تحفظ شخصیت و یا انکشاف شخصیت و شخصیت یابی در اجتماع یا به طور مثبت و اصولی آن و یا مطابق به خواهشات شخصی چون جاه طلبی…

همچنان بعضاً به شکل مثبت و اجتماعی و اصولی آن، چون داشتن انگیزة حل منازعات به شکل جرگه ها، و قانون مداری و…

یادداشت! این حرف باید مشعر یک وجیزۀ باشد که: به هراندازة که انگیزۀ پیشرفت بیشتر باشد موفقیت نیز به همان اندازه خواهد بود.اما سعی و تلاش در کار است و در عرصه های مختلف گسترش خواهد نمود.

لذا- علت بوجود آمدن انگیزة پیشرفت اینست، که به چنین انگیزه، خانواده اجتماع و جامعه و نیازهای اجتماعی به آن ارج می گذارد و ارزش قایل است و خانواده ها نیز برای فرزندان شان که به دنبال پیشرفت هستند، ارزش قایل می‏شوند.

برای افزایش انگیزه چه باید کرد؟

برای افزایش و پیدایش انگیزه باید به طور درست و عملی آن حرکت به خرج داد چون: 1- اهداف مشخص داشتن خود را با ارزش دانستن در همه عرصه های خوب زندگی اشتراک کردن سلامتی خود را توجه کردن، با افراد دوستی نگهداشتن برای امور اهداف درست تعیین کردن حسب پلان عمل نمودن، و خوشنود بودن به گذشته ها زیاد فکر نکردن به مستقبل خوب اندیشیدن هنر مدیریت در خانه و در اداره را فراگرفتن، تجارت خوب را عملی ساختن از تلقینات گرفته تا به نصایح و بالآخره تحسین کردن ولی بعضاً توبیخ کردن.

انگیزه نیروی درونی انسان را تقویه می کند و انسان را به اجرای یک کار و امیدارد. حتا بی تفاوتی را از بین می برد و بالآخره یک مامور و یک مدیر خوب، یک محصل خوب پوهنتون و یک اولاد خوب یک خانواده لایق و شایسته را بسار می آورد.

انگیزة خوب و تلقینات بالاتر باید در حصه حب الوطن و وطندوستی و مورال بلند و مبارزه علیه فسادها، غاصبین، و دشمنان و فعالیت های ستون پنجم وجنگ های نیابتی مبارزة بی دریغ انجام داد. و یک محیط خوب کاری را مساعد نمود.

عبدالهادی قریشی

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *