افغانستان

برخی باشنده‌‌گان پنجشیر: بیشتر نیازهای ما از طریق دریافت کمک‌ها حل می‌گردد

هزاران خانواده سال گذشته در ولایت پنجشیر یک و یا چندین بار کمک‌های بشری را دریافت نموده اند، خانواده‌های مذکور می‌گویند که این مساعدت‌ها بر اقتصاد آن‌ها اثر مثبت داشته‌است.
غلام‌حضرت ۵۸ ساله، باشندۀ قریۀ پیاوشت ولسوالی رخۀ پنجشیر به آژانس خبری پژواک گفته است که شغل دهقانی دارد، اما نیازهای خانواده‌اش را مرفوع کرده نمی‌تواند و دو پسر او به دلیل خورد بودن سن توان کار را ندارند.
وی می‌افزاید که در سال گذشته نیازهای بیشتر خانوادۀ او از کمک‌های مؤسسات رفع شده‌است.
او به عنوان مثال

گفت که ۴۰۰۰ افغانی در ماه جوزا، ۱۹۰۰۰ افغانی در ماه قوس و ۲۹۴۰۰ افغانی در ماه دلو سال ۱۴۰۱ از سوی مؤسسات مختلف دریافت کرده‌است.
همچنان، وی بدون ارایۀ جزئیات خاطر نشان کرد که ماهوار مواد خوراکی نیز با او مساعدت شده‌است.
وی افزود: «این روند کمک‌رسانی بالای زنده‌گی و اقتصاد خانوادۀ ما اثر مثبت داشته‌است، از حکومت خواهان افزایش کمک‌ها با نیازمندان هستم.»
علاوالدین، باشندۀ مرکز پنجشیر و یک تن از مستفیدشده‌گان کمک‌ها نیز از دریافت مساعدت‌ها خرسند است می‌گوید که در شش ماه اخیر سال نسبت به هر زمان دیگر کمک‌های بیشتر از جمله پول نقد و مواد خوراکی را دریافت کرده‌است.
او می‌گوید: «این کمک‌ها توانسته‌است که مشکلات بیشتر فامیل‌ام را رفع کند.»
وی خواستار کمک برای خانواده‌هایی است که به گفتۀ او از سروی کمک‌ها بازمانده و هنوز مساعدتی را دریافت نکرده‌اند.
گل‌محمد، باشندۀ ولسوالی عنابۀ این ولایت می‌گوید: «از اوایل سال تقریبا ۹ بار من از «دبلیو‌اف‌پی» مواد خوراکی دریافت کردم، پول نقد ۱۹هزاری در هماهنگی با ریاست اقتصاد دریافت کردم… در اوایل سال ۱۴۰۱ هم چهار هزار افغانی کمک دریافت کردم و تشکری می‌کنم که با ما کمک کرده‌است.»
از سوی دیگر مقام‌های محلی ولایت پنجشیر می‌گویند که در یک سال اخیر با بیشتر خانواده‌های مستحق مساعدت شده و این کمک‌ها تأثیر خوب بر اقتصاد این خانواده‌ها داشته‌است.
محمدرها ابرار، رئیس امور مهاجرین ولایت پنجشیر گفت که مؤسسات کمک‌‎کننده در هماهنگی با این ریاست در سال ۱۴۰۱ با یازده هزار و ۳۶۷ خانوادۀ بیجاشده و نیازمند در این ولایت پول نقد مساعدت کرده‌است.
بر بنیاد معلومات وی، در سال گذشته با ۴۷۹۸ خانوادۀ نیازمند مواد خوراکی و با و ۴۲۱ تن البسۀ زمستانی کمک شده‌است.
بر بنیاد معلومات ریاست امور مهاجرین این ولایت، در حال حاضر حدود یک هزار خانوادۀ بیجاشدۀ داخلی در پنجشیر وجود دارند و ۴۲۱ خانواده بنا بر دلایل مختلف قبل از تحول سیاسی ماه اسد سال ۱۴۰۰ از ولایات همجوار پنجشیر چون نورستان، بدخشان و لغمان به پنجشیر آمده و در حال حاضر در این ولایت زنده‌گی می‌کنند.
رئیس امور مهاجرین پنجشیر می‌گوید که کمک‌ها از سوی مؤسسات کمک‌دهندۀ خارجی در هماهنگی با این ریاست، بعد از بررسی و شناسایی خانواده‌های آسیب پذیر انجام یافته و تأثیر خوب اقتصادی بالای خانواده‌ها داشته‌است.
بر اساس معلومات ریاست مبارزه با حوادث طبیعی پنجشیر، با پانزده هزار و ۳۶۱ فامیل نیازمند در سال ۱۴۰۱ در این ولایت از سوی موسسات خارجی در هماهنگی با این ریاست کمک شده‌است.
محب‌الله جاهد، رئیس مبارزه با حوادث طبیعی پنجشیر گفت که از این جمع با یازده هزار و ۲۱۹ خانواده مواد خوراکی چون آرد، روغن، برنج، گندم و غیره کمک شده، با ۱۱۴۲خانواده پول نقد و با ۳۰۰۰ خانواده کمک‌های زمستانی صورت گرفته‌است.
او علاوه کرد که خانواده‌های متضرر از حوادث طبیعی و نیازمندان، شامل این خانواده‌ها می‌باشند، اما بیشتر آن‌ها خانواده‌هایی هستند که در جریان سال گذشته از اثر حوادث طبیعی چون سیلاب‌ها و غیره متضرر شده‌اند.
جاهد گفت که ریاست مبارزه با حوادث طبیعی پنجشیر تلاش دارد تا کمک‌های بیشتر با متضررین حوادث طبیعی و نیازمندان انجام دهد.
احمدایمان درویش، مدیر عمومی مؤسسات غیردولتی در ریاست اقتصاد پنجشیر می‌گوید، در سال ۱۴۰۱از سوی مؤسسات کمک‌کننده در هماهنگی با این ریاست با دوازده هزار و ۶۳۵ خانوادۀ‌ بی‌بضاعت مواد خوراکی و با ۹۵۸۰ خانوادۀ نادار پول نقد مساعدت شده‌است.
به گفتۀ درویش، بر علاوۀ این مساعدت‌ها، ۳۱ کلینک و شفاخانه در پنجشیر از سوی نُه مؤسسۀ داخلی و خارجی تمویل می‌شود و از طریق این مؤسسات در بخش سروی و توزیع کمک‌ها برای ۱۴۰۰ تن به‌شمول ۳۲۴ زن زمینۀ کار مساعد شده‌است.
احمدشهاب علی‌زاد، کارشناس امور اقتصادی نیز در مورد مساعدت‌های یادشده می‌گوید: «در حال حاضر که می‌بینیم در عموم افغانستان بعد از سرازیرشدن کمک‌ها از سوی سازمان ملل و کشورهای دیگر بخش بزرگی از ضروریات مردم در عرصه‌های مختلف تاجایی رفع شده، اما این اقتصاد ثبات نداشته و با قطع این کمک‌ها وضعیت خانواده‌های بی‌بضاعت و نادار بیشتر از پیش وخیم تر خواهد شد.»
به گفتۀ او، برای ثبات اقتصاد خانواده‌های نیازمند، نیاز به درآمد ثابت است و تنها حکومت‌ها قادر به ایجاد ثبات اقتصادی خانواده‌ها می‌باشد.
به باور او، منجمدشدن دارایی افغانستان از سوی ایالات متحدۀ امریکا و به رسمیت نشناختن امارت اسلامی از سوی کشورها از عمده‌ترین عوامل مشکلات اقتصادی مردم افغانستان می‌باشد.
پژواک

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *