لیکنېمقالی اوتبصرې

دپلمات‌های وقت جمهوریت؛ حافـظ منـافع خـود یا کشـور

آگاهان روابط بین الملل می‌گویند کشورها بخاطر داشتن منافع و برقراری روابط و حل مشکلات شهروندان خود، نمایندگی یا سفارت در برخی کشورها باز می‌کنند، زمانی که نمایندگی یک کشور با حکومت خویش در ارتباط نباشد، به هیچ عنوان نمی‌تواند حافظ منافع کشور باشد.
به گزارش «آوا»، این اظهارات آگاهان روابط بین الملل در حالی مطرح می‌شود که دیپلمات‌های جمهوریت بدون توافق امارت اسلامی سفارت‌خانه‌های افغانستان را در اختیار دارند و به تازگی برای حفظ وظایف شان و در اختیار داشتن سفارت خانه‌های کشور روز(دوشنبه ۱ جوزا) انجمن هماهنگی بین شان تاسیس کرده اند.
احمد فواد نیازی، آگاه روابط بین الملل در صحبت با آوا گفت که کشورها بخاطر داشتن منافع و برقراری روابط و حل مشکلات شهروندان خود، نمایندگی یا سفارت در برخی کشورها باز می‌کنند، زمانی که نمایندگی یک کشور با حکومت خود در ارتباط نباشد، به هیچ عنوان نمی‌تواند حافظ منافع کشورخود باشد.
او خاطرنشان ساخت که دیپلمات‌های افغان که توسط رهبران جمهوریت به عنوان سفیر افغانستان در کشورهای جهان به کار گماشته شده بودند، اکنون هم برخی از سفارت خانه‌های کشور را در اختیار دارند و به هیچ کسی پاسخ گو نیستند، از این جهت دیپلمات‌های جمهوریت از نمایندگی‌های کشور برای منافع شخصی شان استفاده کنند.
به اساس گفته او دیپلمات‌های جمهوریت به دلیل اینکه از سوی حکومت موجود در افغانستان به عنوان سفیر کشور به رسمیت شناخته نمی‌شوند، از نگاه حقوقی نزد کشورهای جهان هیچ نوع مصونیت دیپلماتیکی ندارند.
نیازی، علاوه کرد: رهبران امارت اسلامی برای بدست آوردن آنعده سفارت‌خانه‌های کشور که در اختیار دیپلمات‌های جمهوریت است، باید روابط حسنه با کشورهای جهان بر قرار کنند و قناعت آنان را حاصل نمایند.
بعد از سقوط جمهوریت در افغانستان بسیاری از کشورهای جهان و سفیران ‌حکومت گذشته با امارت اسلامی ارتباط برقرار کردند و نمایندگی‌های افغانستان را به امارت اسلامی سپردند، اما تعدادی از دیپلمات‌های جمهوریت بدون اینکه ارتباط با حکومت موجود در افغانستان داشته باشند سفارت‌خانه‌های کشور را در اختیار دارند.
در همین حال قدرت الله ابراهیم زاده، استاد دانشگاه و آگاه روابط بین الملل نیز در صحبت با آوا گفت که اختلافات بین رهبران امارت اسلامی و برخی کشورهای جهان بخاطر سپردن نمایندگی‌های سیاسی کشور به حکومت افغانستان، سبب مشکلات زیادی برای مهاجرین و تاجران کشور شده است.
او با ابزار اینکه فساد در برخی نمایندگی‌های کشور باعث مشکلات گوناگون برای شهروندان افغان شده است، افزود: اکثر دیپلمات‌های جمهوریت که نمایندگی‌های افغانستان را فعلاٌ در اختیار دارند، آلوده در فساد اند، زیرا آنان بعد از سقوط جمهوریت به هیچ نهاد ملی و بین المللی پاسخگو نیستند.
این استاد دانشگاه علاوه کرد که اگر امارت اسلامی نتواند نمایندگی‌های افغانستان را به همین زودی‌ها بدست بیاورد، احتمال زیاد وجود دارد که سفارت خانه‌های کشور تبدیل به تجارت خانه و مکان‌های مسکونی برای برخی دیپلمات‌های جمهوریت شود.
افغانستان در زمان جمهوریت در ۴۲ کشور جهان نمایندگی سیاسی داشت که بعد از سقوط جمهوریت و روی کار آمدن امارت اسلامی تعداد محدود آنان به دلیل عدم روابط کشورها با حکومت موجود در افغانستان بسته شده و تعدادی از نمایندگی‌های کشور توسط دیپلمات‌های جمهوریت اداره می‌شود.
به گفته مقامات امارت اسلامی بیش از ۱۴ کشور جهان نمایندگی‌های افغانستان را به حکومت موجود در کشور سپرده اند و تعدادی از کشورهای دیگر نیز قرار است که نمایندگی‌های کشور را به امارت اسلامی بسپارند.

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *