نړۍ

سقوط کامل شهر باخموت اوکراین به دست گروه واگنر روسیه

گروه نظامی واگنر که در کنار ارتش روسیه با اوکراین در جنگ می‌باشد، از سقوط کامل شهر باخموت اوکراین خبر داده و رئیس این گروه گفته که این شهر به گونه‌ی کامل به تصرف آنان درآمده است.
به نقل از «آوا»: یوگنی پریگوژین، رهبرگروه واگنر که برای روسیه می‌جنگند روز شنبه ۲۰ مه از سقوط کامل شهر باخموت اوکراین خبر داد.
رهبرگروه واگنر در ویدئویی که توسط سرویس مطبوعاتی وی در تلگرام پخش شد، اعلام کرد: در ۲۰ مه ۲۰۲۳، ظهر، باخموت به طور کامل تسخیر شد.
پریگوژین در حالی از سقوط کامل باخموت خبر می‌دهد که یک روز پیش، از عقب‌نشینی نظامیان روس در این شهر شکایت کرده و تصرف این شهر در دو روز آینده را بعید خوانده بود.
رئیس گروه جنگی واگنر با ادعای تصرف کامل باخموت در پیام خود گفت که شبه‌نظامیان تحت امرش کنترل این شهر را در ۲۵ مه، پنج روز دیگر، به ارتش روسیه واگذار خواهند کرد.
یوگنی پریگوژین در پیام ویدئویی افزود: «تا ۲۵ ماه مه، شهر را به طور کامل جستجو می‌کنیم، مواضع دفاعی ایجاد می‌کنیم و آن را به ارتش [روسیه] تحویل می‌دهیم. اما ما که کارمان را به انجام رسانده‌ایم به پایگاه‌های خود باز خواهیم گشت.»
شهر باخموت اوکراین که در دوران اتحاد جماهیر شوروی تحت عنوان «آرتیوموفسک» شناخته می‌شد و از تابستان گذشته کانون شدیدترین درگیری‌ها در شرق اوکراین بوده است، عملا ویران و به «چرخ‌گوشت» معروف شده است.
نبرد خموت طولانی‌ترین و خونین‌ترین نبرد زمینی اروپا از زمان جنگ جهانی دوم خوانده می‌شود. ارتش روسیه از تابستان سال گذشته در تلاش برای تصرف این شهر بود.
اکنون و با سقوط کامل این شهر که جمعیت آن در آغاز جنگ ۷۰ هزار نفر بود، زمینه پیشروی روس‌ها به سوی دو شهر بزرگتر اوکراین، یعنی کراماتورسک و اسلوویانسک در منطقه دونتسک ممکن می‌شود.
گفته شده که ارتش روسیه در تصویری کلان‌تر از این شهر به عنوان پلی برای تصرف دیگر مناطق شرقی دونباس که دونتسک بخشی از آن است، استفاده خواهد کرد.
به گزارش یورونیوز، مقامات اوکراینی اما بدنبال پیام رئیس واگنر در روز شنبه اعلام کردند که نظامیان این کشور همچنان کنترل «مناطق خاصی» را در شهر باخموت در کنترل خود دارند اما وضعیت جنگ در این شهر برای مدافعان اوکراینی «بحرانی» است.
گانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین در پیامی در تلگرام گفت: «وضعیت بحرانی است. همزمان، مدافعان ما برخی تاسیسات صنعتی و زیرساخت‌هایی را در منطقه و همچنین در بخش خصوصی، در کنترل خود دارند.»
گفتنی است که بیش از 400 روز می شود که جنگ میان روسیه و اوکراین ادامه دارد. روسیه در طول این مدت مناطق شرقی اوکراین را به تصرف خود درآورده است.

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *