افغانستان

مولوی امیرخان متقی: امارت اسلامی توانسته است تاثیرات اقتصادی جنگ اوکراین بر افغانستان را خنثی نماید

وزیر امور خارجه امارت اسلامی افغانستان روز گذشته در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت: با آنکه جنگ اوکراین وضعیت عادی کشورها را برهم زد اما امارت اسلامی تاثیرات اقتصادی این جنگ را بر افغانستان بی اثر کرد.
مولوی امیرخان متقی می‌گوید، با آنکه جنگ اوکراین وضعیت عادی کشورها را برهم زد اما امارت اسلامی تاثیرات اقتصادی این جنگ را بر افغانستان بی اثر کرد و در کنار آن تعامل قوی با کشورهای منطقه برقرار کرد و اماکن دیپلوماتیک خود را درکشورهای ترکیه، عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی، روسیه، چین، کشورهای آسیای مرکزی، ایران و پاکستان بازگشایی کرد.
وزیر امور خارجه در این مصاحبه گفته است امارت اسلامی به تعهدات خود در توافقنامه دوحه عمل کرده، اما ایالات متحده که تعهد داده بود سه ماه پس از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی تحریم‌ها را بر می‌دارد و نام تمام اعضای امارت را از فهرست سیاه بیرون می‌کند، عمل نکرده است.
وزیر امور خارجه امارت اسلامی می‌گوید، زمان آن فرا رسیده است تا امارت اسلامی توسط جامعه جهانی به رسمیت شناخته شود.
مولوي متقی در بخشی از سخنان‌اش با اشاره به توافقنامه دوحه گفته است که امارت اسلامی به تمام موارد آن عمل کرده اما این توافقنامه از سوی ایالات متحده عملی نشده است.
او می گوید، امریکا در این توافقنامه تعهد کرده بود که سه ماه پس از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی تحریم‌ها را بر می‌دارد و نام اعضای امارت اسلامی را از لیست سیاه حذف می کند اما چنین نکرده است.
آقای متقی می‌گوید مذاکرات بین‌الافغانی به دلیل نبود یک تیم واحد و عزم و اراده قوی حکومت سابق برای حل مشکلات از طریق سیاسی به نتیجه نرسید.
آقای متقی تاکید می‌کند که امارت اسلامی یک سیاست متوازن را پیش گرفته است و نمی‌خواهد افغانستان مرکز رقابت قدرت‌های بزرگ باشد و نیز تلاش می‌کند افغانستان مرکز اقتصاد، اتصال و ترانزیت باشد وآسیای مرکزی وجنوبی را با هم وصل کند.

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *