افغانستاناقتصاد او رغونه

کارشناسان اقتصادی: در سایه‌ی امارت اسلامی سرمایه‌گذاری در کشور افزایش یافته است

آگاهان امور اقتصادی با تقدیر از سیاست حمایوی امارت اسلامی از سرمایه‌گذاران می‌گویند که این عمل در یک‌ونیم سال گذشته موجب جذب میلیون‌ها دالر سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در کشور شده است.عبدالنصیر رشتیا، تاجر و آگاه اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری آوا گفت که با وجود وضع محدودیت‌های بانکی و پایین آمدن توان خرید مردم؛ اما پس از روی کار آمدن امارت اسلامی نه تنها «فرار سرمایه» از کشور رخ نداد؛ بل شاهد افزایش علاقمندی تاجران داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری در افغانستان بوده‌ایم.
رشتیا افزود که در یک‌ونیم سال گذشته تعداد زیادی از تاجران در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کرده و زمینه‌ ساز اشتغال در جامعه شده‌اند.
براساس گفته‌های او؛ پس از روی کار آمدن امارت اسلامی و افزایش سرمایه‌گذاری؛ با وجود رقابت منفی کشورهای همسایه و دمپینگ، اما در 61 نوع جنس به خودکفایی رسیدیم و دیگر این اجناس از بیرون وارد نمی‌شود.
او اشاره کرد که سرمایه‌گذاری در حالی اخیراً در کشور جذب شده است که بعد از سال 2014 به علت فساد گسترده و نبود امنیت، هر سال شاهد فرار سرمایه از کشور بودیم.
او تاکید کرد که امارت اسلامی باید سیاست‌های حمایوی خود از تاجران را بیشتر سازد و با برداشتن محدودیت‌های بانکی موجب جذب بیشتر سرمایه در کشور گردد.
بربنیاد گفته‌های رشتیا؛ با وضع محدودیت بانکی تاجران مجبور شده‌اند تا در حواله‌ی هر صد هزار دالر بیشتر از 4 هزار دالر کمیسیون بدهند؛ در حالیکه قبل از این از طریق انتقال بانکی حدود 300 دالر می‌پرداختند.
در همین حال عبدالسلام آخندزاده جواد سخن‌گوی وزارت صنعت و تجارت به خبرنگار آوا گفت که امارت اسلامی جهت سرمایه‌گذاری سرمایه گذاران داخلی و خارجی سهولت‌های زیادی را فراهم کرده که باعث دلگرمی سرمایه گذاران داخلی و خارجی شده و آنان سعی دارند در بخش‌های مختلف سرمایه گذاری کنند.
او اضافه کرد که نسبت عدم فعالیت نمایندگی‌های افغانستان در برخی کشورها، وزارت صنعت و تجارت جهت دسترسی آسان سرمایه گذاران به ویزای افغانستان یک اداره‌ی ویژه را در فرودگاه کابل ایجاد کرده‌اند.
بر بنیاد گفته‌های جواد؛ سرمایه‌گذاران خارجی بدون کدام مشکل و بعد از صدور دعوتنامه از جانب وزارت صنعت و تجارت می‌توانند به افغانستان بیایند و در داخل فرودگاه ویزای خود را دریافت کنند.

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *