مقالی اوتبصرې

آگاهان امور: امارت اسلامی در جمع‌‌‌آوری و ترمیم تجهیزات نظامی موفق عمل کرده است

آگاهان امور می‌گویند که امارت اسلامی در طول کمتر از دو سال توانسته‌اند تعداد زیادی از تجهیزات نظامی که در جنگ‌ها تخریب شده بود و تعدادی نیز از بی‌توجهی نظامیان جمهوریت از کار افتاد بود را ترمیم و از فرسوده شدن‌ شان جلوگیری کند.
به گزارش «آوا»: این اظهارات آگاهان نظامی در حالی مطرح می‌شود که وزارت دفاع امارت اسلامی در خبرنامه‌ای نوشت که در سال گذشته سه هزار و 573 عراده موتر نظامی را ترمیم کرده است، اعلامیه افزوده است موترهای ترمیم‌شده نظامی آماده استفاده می‌باشند و در پایگاه پشتیبانی لجستیکی قول ‌اردوی ۲۰۱ خالد بن ولید در ولایت لغمان نگهداری می‌شود.
نورالله ابراهیم‌خیل، آگاه امور نظامی در صحبت با آوا گفت که امارت اسلامی در طول کمتر از دو سال توانسته تعداد زیادی از تجهیزات نظامی که در جنگ‌ها تخریب شده بود و همچنان تعداد‌شان از بی‌توجهی نظامیان جمهوریت از کار افتاد بود، ترمیم نموده و از فرسوده شدن‌شان جلوگیری کند.
او با بیان اینکه بعد از سقوط جمهوریت امارت اسلامی توانسته وسایل و تجهیزات نظامی را از نزد مردم جمع‌آوری کند افزود: در زمان جمهوریت مقامات دولتی و رهبران سیاسی از وسایل نظامی برای مقاصد شخصی‌شان بدون اینکه به نگهداری‌شان توجه داشته باشند، استفاده می‌کردند. این آگاه امور نظامی تاکید کرد که حفظ، نگهداری و ترمیم وسایل و تجهیزات نظامی یکی از وظایف عمده‌ی حکومت‌ها می‌باشد، زیرا اگر توجه جدی به حفظ و نگهداری وسایل و تجهیزات نظامی صورت نگیرد، سبب ضعیف شدن نیروهای نظامی کشور می‌شود.‌
ابراهیم خیل، خاطرنشان ساخت: حکومت افغانستان برای ترمیم و نگهداری بهتر تجهیزات نظامی باید نیروهای جوان را برای کسب تجربه و آموزش‌های نظامی به کشورهای دیگر بفرستد.
نظر به بعضی گزارش‌ها بعد از سقوط جمهوریت و شکست امریکا در افغانستان، کم و بیش به ارزش هفت میلیارد دالر تجهیزات نظامی از نیروهای ناتو به نیرو‌های امنیتی امارت اسلامی باقی مانده است.
در همین حال نعمت‌الله الکوزی، آگاه امور سیاسی نیز در صحبت با آوا گفت: بسیار دشوار است که امارت اسلامی بتواند در آینده‌های دور از تجهیزات نظامی باقی‌مانده‌ی نیروهای ناتو استفاده کند، زیرا پرزه‌جات این وسایل در افغانستان و کشورهای همسایه یافت نمی‌شود.
او با بیان اینکه رهبران امارت اسلامی برای تجهیز نیروهای امنیتی در فکر آینده‌ باشد، تاکید کرد: با گذشته زمان وسایل نظامی که از نیروهای امریکایی باقی مانده فرسوده و یا هم از موثریت آن کاسته می‌شود.
الکوزی، ابراز داشت: برای خودکفایی نیروهای امنیتی نیاز است که حکومت موجود در کشور، جوانان را برای آموزش‌های فنی و مسلکی نظامی به کشورهایی که در این عرصه توانایی دارد بفرستد.
قابل یادآوری است که وزارت دفاع امارت اسلامی چندی قبل نیز گفته بود که این وزارت بیش از 60 فروند هواپیمای نظامی ارتش پیشین افغانستان را ترمیم و فعال کرده است و از قاچاق هزاران میل جنگ‌افزار و دیگر ساز و برگ‌های نظامی به بیرون از کشور نیز جلوگیری کرده است.

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *