لیکنېمقالی اوتبصرې

امیرالمؤمنینى را که می‌شناسم! بخش سوم

همانطوری‌که دین مبین اسلام ما را به جدیت و احتیاط در مصرف و نگهداری بیت‌المال سفارش کرده است، از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نیز در حق کسانی که با مال بیت المال سهل‌انگاری می‌کنند، بی‌جهت و بدون ضرورت از آن استفاده می‌کنند احادیث متعددی روایت شده است.
ما در مورد خلافت خلفای راشدین و عمر بن عبدالعزیز رضی‌ الله‌ تعالی‌ عنهم در کتاب‌های گوناگون خوانده‌ایم که چگونه با بیت المال مسلمانان رفتار خوب داشتند، چه‌قدر مراقب آن بودند و سعی داشتند تا حد امکان خود را از استفاده آن محافظت کنند.
علما در کتاب‌های شان به ما توصیه نموده‌اند که سعی کنیم در مواقع لزومیت نیز از دارایی‌های مربوط به بیت المال استفاده نکنیم. اگر باز هم نیاز مبرم به استفاده بود باید در چهارچوب معیّن شرعی از آن استفاده نمود.
شما می‌دانید زعیم برحال امارت اسلامی افغانستان دست بسیار بالایی در علوم دینی دارد که سال‌های طولانی به تدریس و مطالعه آن‌ها پرداخته است، به‌ویژه زمانی که ایشان به اصطلاح در قرنطینه بود. در آن وقت تماس‌ها، ارتباطات، دیدارها و ملاقات‌های شان بسیار محدود بوده و در این دوره به ذخیره‌ی اطلاعات دینی خویش افزود.
محور اساسی سخن این بود که رفتار رهبری با اشیاء بیت المال چگونه است؟
بر اساس معلومات بنده، خود امیر المومنین حفظه‌الله روی استفاده از اجناس بیت‌المال حساسیت زیادی دارد هیچ وقت به نزدیکان خود اجازه‌ی استفاده از اجناس بیت المال را نداده است.
بر اساس اطلاعات دقیق من، امیر المؤمنین حفظه الله تا این لحظه به هیچ یک از نزدیکان خود اجازه‌ی استفاده از وسائط بیت‌المال را نداده است و به هیچ یک از آنان از پول بیت‌المال چیزی نداده است.
یک بار امیر المؤمنین به برادرش فرمود: گمان نکنید که از بیت‌المال چیزی به شما می‌دهم. به خدا سوگند تا هنوز پول بیت‌المال را به هیچ خویشاوندم نخورده‌ام.
سبحان الله! وقتی انسان از همچین موقف قوی رهبری خود در قبال بیت‌المال مطلع می شود، ذهنش دقیقاً به تاریخ اسلاف خود بر می‌گردد، زمانی‌که برخورد امرای ما با مال بیت‌المال اینگونه باشد می‌توان مطمئن شد که این بزرگواران هرگز در مورد سرنوشت ما تصمیمی نخواهند گرفت که باعث ضرر دنیوی و اخروی ما شود.
رهبری امارت اسلامی در زندگی خصوصی خویش بیشتر طرفدار سادگی می‌باشد، نمی‌خواهد زندگی مرفه داشته باشد و سعی بیشتر دارد که مانند سایر پیشوایان اسلام، زندگی زاهدانه در دنیا داشته باشد.
روزی پسر بزرگ شان حافظ محمود به ایشان عرض نموده بود: «به فیلتر کوچک آب (تصفیه‌کن) نیاز داریم، در خانه مریض داریم بهتر است از این دستگاه برای نوشیدن آب استفاده کنیم».
امیر المؤمنین در پاسخ به ایشان گفته بود: «نه؛ قطعاً اجازه ندارید. خودتان را با زندگی مرفه عصری عادت ندهید».
خوانندگان گرامی!
به نظر شما زعیم فعلی امارت اسلامی چه‌قدر زمین و دارایی خواهد داشت؟
طبق معلومات دقیق بنده، امیر المؤمنین حفظه‌الله تا این لحظه یک قطعه زمین و ملک شخصی از خود ندارد و در تمام کشور هیچ مسکن و منزل شخصی ندارد.
این سخنان ممکن است برای کسانی که دل‌های شان به امور دنیوی وابسته است و شبانه‌روز در جستجوی مال و لذت دنیوی سرگردان اند، تعجب‌آور باشد. اما کسانی که دل‌های شان وابسته‌ی خداوند باشد، این موارد را معمولی و ناچیز می‌پندارند.
گرچه امور مذکور ممانعت شرعی ندارد و هر مسلمانی می‌تواند برای خود خانه و کاشانه‌ی شخصی داشته باشد، اما
زندگی عادی و خالی از آسایش برای حکمای مسلمانان موجب تحسین و تقدیر می‌باشد.
ادامه دارد …

  مهاجر فراهی / ترجمه: محمدصادق طارق

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *