لیکنېمقالی اوتبصرې

امیرالمؤمنینی را که من‌ می‌شنا سیم !بخش پنجم / مهاجر فراهی / ترجمه: محمدصادق طارق

سخن مسلّم است که هر شهروند کشور ما حتی برادران خواص نیز می‌خواهند بدانند که رهبر و زعیم آنان روزانه به چه کاری‌های مشغول می‌باشد؟ در حال بررسی کدام فیصله‌ها است؟ تقسیم اوقات روزانه‌ شان چگونه است؟ آیا شب‌هنگام نیز کارهای رسمی را انجام می‌دهد يا خير؟ و غیره …
ما در مورد رٶسای جمهور، پادشاهان و حاکمان مختلف جهان می‌شنویم که چند ساعت کار می‌کنند، تلاش می‌ورزند و دائماً برای توسعه کشور خود برنامه‌ریزی دارند.
همچنین در مورد برخی از حاکمان کشور خود شنیده بودیم که گویا بسیار کار می‌کردند.
از آنجائی‌که وقت در دنیا بسیار با ارزش است، بلکه ارزش آن را نمی‌توان با هیچ چیز دیگری مقایسه کرد دین مبین اسلام نیز مکرراً ما را به اهمیت زمان و استفاده صحیح از آن دستور می‌دهد. ما افغان‌ها باید بیشتر از دیگران کار نمائیم و تلاش بورزیم زیرا کشور ما از چندین سال‌ها بدین‌سو از ناحیه جنگ‌ها و بدبختی‌ها رنج می‌برد، و به شدت نیازمند بازسازی و آبادی است.
از آنجایی‌که رهبر امارت اسلامی عالم ممتاز است و ارزش زمان را بیش از هر کس دیگری می‌داند، به همین دلیل سعی و تلاش دارد تا بهترین استفاده را از وقت ببرد.
سخن را به درازا نمی‌کشانم. به این نکته بر می‌گردم که رهبریت امارت اسلامی وظایف خویش را بر منوال کدام تقسیم اوقات پیش می‌برد و چه کارهایی را انجام می‌دهد.
تقسیم اوقات روزانه‌ی رهبریت حفظه‌الله به شرح ذیل تنظیم شده است.
وقتی نماز صبح را با جماعت ادا نماید بلافاصله قرآن کریم را تلاوت می‌کند البته قرآن را با دقت کامل می‌خواند. باید یادآور شد که امیرالمؤمنین حفظه‌الله دارای صدای زیبا و قاری مجوّد می‌باشد که قرآن کریم را همواره با درنظرداشت اصول تجوید تلاوت می‌نماید‌‌.
هنگام نوشیدن چای صبح برخی مسائل مهم که مربوط فتوی می‌باشد را مطالعه می‌کند یا برخی اسناد لازم که مربوط به بعضی از کارها و ادارات می‌باشد را بررسی می‌نماید.
وقتی به دفتر کاری خویش تشریف می‌آورد، قبل از شروع وقت رسمی، مشکات‌المصابیح را به تمام کارمندان دفترش به‌شکل درس روزانه تدریس می‌کند سپس به کارهای رسمی مشغول می‌شود.
به همین ترتیب کارهای خود را ادامه می‌دهد‌. بعد از جماعت ظهر متصل غذا میل می‌کند و سپس طبق تقسیم اوقات به کارهای خویش ادامه‌ می‌دهد‌. اگر گاهی اوقات مجلس طوری دائر شده باشد که چند افراد متعدد در آن سهیم باشند به هر شرکت‌ کننده وقت داده می‌شود تا نظر خود را در مورد موضوع مربوطه بیان کند و صحبت نماید.
سلسله مذکور به همین صورت جریان دارد که گاهی اوقات تا ساعت یک و دو شب طول می‌کشد. گاهی اوقات چنین اتفاق افتاده است که تمام شب‌ را به خاطر رسیدگی به موضوعات مهم نخوابیده است. همچنین باید یادآور شویم که زعیم حفظه‌الله به‌طور عادت همیشگی برای نماز تهجد بیدار می‌شود، گاهی اوقات قبل از نماز فجر نیز تلاوت و مطالعه می‌کند. خاصیت رهبریت این است مسائلی را که متوجه ایشان می‌شود، عمیقاً بررسی می‌کند و همه جوانب آن را در نظر می‌گیرد حتی به ترکیب جملات و کلمات توجه می‌کند. همچنین، ایشان بسیار مشتاق است که تمام مسائل مهم از زیر نظر خودشان بگذرد. با وجود تمام مشغله‌های مذکور می‌خواهد خویش را از وضعیت جاری، اتفاقات و مسائل مهم روزانه‌ی کشور به‌موقع با خبر سازد.
ادامه دارد …

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *