افغانستان

تثبیت بیش از ۱۰ هزار جریب زمین دولتی در ولایات بادغیس و بغلان

چندی پیش کمیسیون جلوگیری از غصب زمین‌های دولتی و استرداد آن به دولت، طی فرمان رهبر امارت اسلامی، ایجاد

چندی پیش کمیسیون جلوگیری از غصب زمین‌های دولتی و استرداد آن به دولت، طی فرمان رهبر امارت اسلامی، ایجاد گردید که وزیران زراعت-آبیاری و مالداری، شهرسازی و مسکن، کار و امور اجتماعی و لوی څارنوال عضویت این کمیسیون را دارند.
این کمیسیون در مدت کوتاهی با سعی و تلاش‌ خستگی ناپذیر، توانسته زمین‌های زیادی را در سراسر کشور، بعد از بررسی دقیق، تثبیت و دوباره به استملاک دولت قرار دهد.
اخیراً،هیأت تخنیکی جلوگیری از غصب زمین در ولایات بادغیس و بغلان، با بررسی اسناد برخی ملکیت‌ها در این ولایات بیش از ده هزار (۱۰۰۰۰) جریب زمین غصب شدۀ دولتی در این ولایات تثبیت کردند.
در نشست هیئت تخنیکی واپس‌گیری زمین‌های دولتی ولایت بادغیس که با حضور رئیس و اعضای آن برگزار گردید، از متصرف زمین جوار زیارت شمال دریا در محل غزاق‌ها که ریاست حج و اوقاف بالای آن ادعای مالکیت دارد، اسناد شرعی مطالبه شد. همچنان اسناد یک شخص دیگر که در جوار زیارت دکان‌ها اعمار کرده، اخذ شد.
در این نشست، از دو تن که ۱۰۰۰۰ جریب زمین مرعی عامه را تصرف نموده، اسناد مطالبه گردید که آنان هم هیچ گونه سندی در دست نداشتند و به مرعی عامه بودن زمین مذکور اعتراف کردند. آنان همچنان تعهد کردند که از زمین مذکور استفاده شخصی ننموده و مانع استفاده مردم از آن نمی‌شوند. در نتیجه، هیئت ۱۰۰۰۰ جریب زمین مذکور را مرعی عامه، تثبیت کرد.
در این نشست، نمایندگان مردم لامان که قسمتی از جنگل ارچه زمین‌های پشته لامان را تصرف نموده اند، کاپی اسناد خریداری خود را حاضر کردند. هیئت مذکور به آنان هدایت داد که بایع را با اسناد شرعی و رسمی اش حاضر کنند.
در همین حال، هیئت تخنیکی ولایت بغلان به ساحه کیله‌گی در ولسوالی دوشی این ولایت رفته و زمین‌های امارتی را که از سوی مردم غصب شده بود، تثبیت کرد. مردم محل هیچ گونه اسناد قانونی از زمین‌های مذکور در دست نداشتند.
همچنان بیش از ۹۹۰۰ جریب زمین پروژۀ ناصر خسرو در ولایت بلخ دولتی تثبیت گردید.
نشست هیئت تخنیکی جلوگیری از غصب زمین ولایت بلخ نیز با حضور رئیس و اعضای این هیئت برگزار گردید و در آن عریضه و اسناد پروژه زینبیه و عریضه یک شخص دیگر که از طریق کمیسیون به این هیئت راجع شده بود، بررسی گردید.
مسوولین پروژه‌های زینبیه، بلخ باستان، هاشمی، سید یحیی و مسلمین نیز در این نشست حاضر شده و برای‌شان استعلام داده شد تا به آن پاسخ دهند.
در این نشست، فیصله شد که به منظور جلوگیری از عمرانات، خرید و فروش پروژه هایی که اسناد آن تحت بررسی این هیئت قرار دارد، مکتوب تعقیبی به قوماندانی امنیه صادر شود.
هیئت مذکور به منظور بررسی پروژه‌های هاشمی، ۲۰ جریبه حاجی غنی و ناصر خسرو بلخی، بالای ساحات مذکور رفت. ناگفته نباید گذاشت، پروژۀ ناصر خسرو که ۱۰۸۴۰ جریب زمین را شامل می‌شود، ۹۰۰ جریب آن از قباله نمبر ۲۰۲ اجرا شده است.
هیئت مذکور، مقدار زمین ذکر شده را الی هدایت کمیسیون مرکزی از سرجمع این زمین جدا کرده و متباقی ۹۹۴۰ جریب آن را به دلیل عدم تطبیق قباله‌ها در ساحه، اجرای قباله‌ها از جانب والی فاقد صلاحیت و عدم حضور مسوول اصلی پروژه یا نمایندۀ قانونی وی، امارتی تثبیت کرده و به ریاست زراعت مسترد گردید.
قابل یادآوریست که کمیسیون جلوگیری از غصب زمین‌های دولتی و استرداد آن به دولت، توانسته که ۱.5 میلیون جریب زمین دولتی را تثبیت و دوباره به دولت برگرداند.
حسن خان اتل

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *