مقالی اوتبصرې

تصویر دیگر از پل سوخته؛ خلق امید از ناامیدی‌های دیروز

اسفندیار
نزدیک به دو دهه بود که پول سوخته به مرکز امن تجمع معتادان، خرید و فروش مواد مخدر مبدل شده بود و هزاران معتاد از دور، نزدیک در این مکان دور هم می‌آمدند و شب و روز و سال و ماه عمرشان را آنجا می‌گذراندند. در کنار این‌که هزاران انسان در این محیط به مواد مخدر مبتلا شدند، این بخش مهم از شهر را به مکان مخوف، متعفن و آلوده مبدل کرده بودند. اما این‌روزها رنگ و رخ دیگری به خود گرفته و یکی از جاهای دیدنی مبدل شده است. پس از پاک‌کاری ، بازسازی و تنظیف محوطه پل سوخته از سوی ریاست شهرداری کابل یک کمپاین کتابخوانی نیز در این مکان برگزار شد که استقبال گسترده شهروندان را به همراه داشت. محمد زمان یکی تن از اشتراک کننده ها گفت: خیلی خوشحال کننده است وقتی می بینیم که پل سوخته از چنان وضعیت اسفناک به چنین مکان مجلل و الهام بخش مبدل شده است. بیشتر از همه ایجاد چنین فضا این امید را تقویت میکند که ما از بدترین شرایط میتوانیم به زیباترین وجه ممکن عبور کنیم. قبل از این سیمای وحشتناک پل سوخته تداعی کننده صدها درد و رنج بود و هزاران جوان آراسته در اینجا به مرگ تدریجی رو آورده بودند و اینجا به نماد از حقارت بدل گشته بود. حالا دیده می‌شود که جوانان و اقشار مختلف جامعه اینجا می‌آیند کمپاین کتابخوانی برگزار می‌کنند وعکس‌های یادگاری می‌گرند.
وی افزود که پل سوخته به نسبت موقعیت فوق العاده‌ی که دارد می‌تواند مکان مناسب برای نهادینه سازی ارزش‌ها هم‌چون ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی از طریق برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در شهر کابل باشد.
در همین حال رفیع الله احمدزی معاون ناحیه پنجم شاروالی کابل نیز ضمن خرسندی از استقبال گرم شهروندان مبنی بر پاکاری و بازسازی محوطه پل سوخته، می‌گوید که کار این پروژه تقریبا تمام شده و ناحیه پنجم به همکاری نواحی سه و شش و همینطور حوزه های امنیتی و استخباراتی همه روزه به منظور حفاظت از این محیط نظارت میکنند. هرچند تمام راه های دوباره تجمع معتادین در زیر پل مسدود شده اما با آن هم ما نظارت همیشگی خود را داریم.
معاون ناحیه پنجم در خصوص کمپاین کتابخوانی گفت: کمپاین کتابخوانی از طرف ناحیه پنجم به همکاری انتشارات سیرت و شفاخانه فردوس صورت گرفته که دو هدف را دنبال میکرد؛ هدف نخست اینکه ساحه پل سوخته قبلا مرکز تجمع معتادین بود و انعکاس منفی داشت و ما با این کار ثابت ساختیم که پل سوخته مرکز فرهنگی است و مردم برای مطالعه و اخذ کتاب آنجا مراجعه می کنند. هدف دوم اینکه امارت اسلامی برای هرکس زمینه تعلیم را تحت شرایط خاص فراهم می کند.
آقای احمدزی در بخش از سخنانش راجع به پاکاری زیر پل گفت که در جریان کار 59 جسد از زیر کثافات پیدا شده و پس از فرستادن به طب عدلی 30 تن آنها تشخیص شد و دفن گردیدند که تمام اجساد متعلق به معتادین بود.
معاون ناحیه پنجم شهرداری کابل از شهروندان می‌خواهد تا برنامه های توسعوی این چنینی را حمایت کنند. وی گفت: تمام تاًسسات عامه المنفعه جهت سهولت شهروندان ساخته شده و همه ما و شما در قبال حفاظت آن‌ها مسوولیت داریم. پاکاری، بازسازی و تزین پل سوخته کار ما بود و بعد از این مسوولیت شهروندان است که چگونه ازش استفاده و حفاظت می کنند با اینکه ما هم نظارت داریم. من به صراحت می‌گویم ما به همکاری مردم میتوانیم به زود ترین فرصت تمام شهر را به سوی مثبت تغییر دهیم.
در عین حال نعمت الله بارکزی سخنگوی شاروالی کابل در خصوص کار بازسازی محوطه پل سوخته معلومات داده گفت: بر اساس یک پلان سه جانبه شاروالی کابل، وزارت امور داخله که به نمایندگی آن قوماندانی امنیه و وزارت صحت عامه که به نمایندگی از آن شفاخانه معتادین اشتراک داشتند، حدود دو هفته قبل تمام معتادین ساحه پل سوخته جمع آوری و به شفاخانه معتادین انتقال داده شد. پس از آن شاروالی کابل به گونه مشخص در حدود 375 موتر کثافات را از ساحه انتقال داد و بازسازی ساحه را روی دست گرفت و هنوز هم عملاً کار گستره بازسازی جریان دارد و قرار است یک پلان کلان سرسبزی هم آنجا اجرا شود.
وی افزود: پل سوخته که تا چندی قبل یک محل زندگی سوز بود حالا به یک مکان دلپذیر وزندگی ساز مبدل شده و محافل کتاب خوانی برگزار می‌شود. یعنی اینکه ما می‌توانیم از هیچ همه چیز بسازیم. شاروالی کابل مصمم است تا زیبای پل سوخته را به تمام شهر تعمیم دهد.
سخنگوی شاروالی کابل در پاسخ به پرسشی که آیا بازسازی پل سوخته چقدر هزینه برداشته، گفت: دیدگاه ما پروژه ای نیست. ما سالانه تمام مایحتاج تعمیراتی خود را خریداری میکنیم و بدون برخورد مصارفاتی از آن استفاده می‌کنیم. فقط در قسمت نور پردازی در پل سوخته سکتور خصوصی با ما همکاری کرده است.
آقای بارکزی می‌گوید که شاروالی کابل حمایت حکومت را در قبال تطبیق برنامه های توسعوی شهری دارد و گفت: نهاد های خدماتی یک وابستگی کلان به حکومت مرکزی دارند، اګر حکومت مرکزی هر میزان آنها را حمایت کند به همان اندازه خدمات بهتر ارایه می‌شود.
وی از شهروندان می‌خواهد تا شاروالی کابل را در اجرای برنامه های شهری حمایت و همکاری کنند. به گفته او هر کاری که در کابل صورت می‌گیرد به نحوی در خانه کابلی‌ها وشهروندان کابل است. شاروالی کابل یک ارگان خدمت گار مردم است و به هر میزان که حمایت مردم را داشته باشد به همان پیمانه در کار توسعوی پیشرفت خوب می‌کند.

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *