اقتصاد او رغونه

تطبیق پروژه های بنیادی از سوی روسیه در افغانستان

وزارت خارجه روسیه اعلام داشته است که چند شرکت روسی٬ ایرانی و پاکستانی٬ قراردادهایی را با وزارت تجارت و صعنت افغانستان بسته‌ اند که به موجب آن چند پروژۀ بنیادی در این کشور آغاز خواهد گردید.
به گفتۀ وزارت خارجه روسیه، این قراردادها در ماه فبروری امضا شده است که هزینۀ آن بالاتر از یک میلیارد دالر است؛ قراردادهای مذکور شامل ساخت یک نیروگاه حرارتی زغال‌سنگ، استخراج معادن و نوسازی خط لوله گاز در هرات می‌باشد.
در اطلاعیۀ وزارت خارجه روسیه که روز گذشته منتشر گردید، آمده است: «براساس تفاهم‌نامۀ چهارجانبه‌ای که به تاریخ 5 فبروری در کابل امضا شد، وزارت صنعت و تجارت افغانستان، جمعی از سرمایه گذاران ایرانی، گروهی از متخصصان پاکستانی و نمایندگان کارفرمایان روسیه، در مورد اجرای تعدادی از پروژه‌های زیربنایی در افغانستان توافق حاصل شد و اپراتور اقتصادی روسی KER-Holding قصد دارد، نیروگاه حرارتی زغال سنگ با ظرفیت 200 مگاوات را در سمنگان بسازد.
در اعلامیه همچنان تذکر رفته است: «در تفاهم‌نامۀ یک میلیارد دلاری، هفت پروژۀ سرمایه‌گذاری دیگر ذکر شده است که شامل ساخت جاده کابل – میلک (ولایت نیمروز)، بازسازی تونل سالنگ، سیستم آب پنجشیر-کابل، استخراج معادن، نوسازی خط لوله گاز در هرات، استخراج معادن زغال سنگ و همچنین ساخت تصفیه خانه‌های آب است.

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *