ساینس او ټکنالوجي

دریافت فايل های ويروس زده از فلش (میموری) !

درنخست ضرور است که بدانيم ويروس کمپيوتري چيست ؟

ويروسsoftware نرم افزاركوچك و كم حجمي است كه از يك کمپيوتر  به کمپيوتر ديگر شيوع مي يابد  و در عملكرد سيستم اختلال ايجاد مي كند . يك ويروس کمپيوتر ممكن باعث آسيب ديدن فايل ها و پاك شدن بخشي از اطلاعات موجود در سيستم ، استفاده از يك نرم افزار، ارسال ايميل جهت انتشار خود به يك کمپيوتر ديگر و يا حتي پاك شدن تمام فايل هاي  ذخيره شده بر روي هارد ديسك شود .اغلباٌ ويروس ها با ضميمه كردن خود به يك ايميل و يا با ارسال يك پيام فوري خود را منتشر مي كنند . بنابر اين شما نبايد هيچگاه فايلهاي ضميمه شده به يك ايميل را باز كنيد مگر آنكه فرستنده ايميل را بشناسيد و يا اينكه منتظر يك ايميل همراه فايل ضميمه باشيد . ويروس مي تواند با تغيير شكل و ماهيت ، خود را در قالب يك تصوير جالب ، كارت تبريكيه و يا فايلهاي صوتي و تصويري به ايميل ضميمه کند . ويروس ها همچنا ن ممكن است هنگام داونلود كردن فايل هايي از اينترنت خود را منتشر كند . ويروس هاي كمپيوتري قادر هستند خودشان را در داخل يك نرم افزار(پروگرام ) مخفي كنند و يا در متن يك فايل و يا برنامه كاربردي كه شما داونلود مي كنيد قرار گيرند و بدين طريق باعث انتشار خود شوند . ويروس هاي کمپيوتري  از جمله موارد اسرارآميز و مرموز در دنياي  کمپيوتر بوده که توجه اغلب استفاده کننده گان  را  بخود  جلب مي نمايد. يک ويروس مدرن و پيشرفته قادر به بروز آسيب هاي  کاملا» غيرقابل پيش بيني دربرنامه های اينترنت میباشد .

مثلا» ويروس مليزا (Melissa) ، که در سال 1999 انتشار  گرديد ، از چنان قدرت و تواني برخوردار بود که شرکت هاي بزرگي نظير مآيکروسافت و ساير شرکت هاي بزرگ  را مجبور به خاموش نمودن کامل سيستم هاي پست الکترونيکي  نمود. ويروس «ILOVEYOU» ، که در سال 2000 رايج گرديد ، باعث آسيب هاي فراوان در اينترنت و شبکه هاي کمپيوتري  گرديد.

ويروس هاي کمپيوتري به دو گروه عمده تقسيم مي گردند. گروه اول را «ويروس هاي سنتي « و گروه دوم را «ويروس هاي مبتني بر پست الکترونيکي  مي نامند. خصوصيات ، عملکرد و نحوه پيشگيري از هر يک از گروه هاي  فوق  متفاوت بوده و در اين راستا لازم است تا  اطلاعات لازم در اين خصوص را کسب کرد.

 اگر مشكوك به آلوده بودن سيستم به يك ويروس هستيد و يا از وجود يك ويروس در كمپيوترتان  اطمينان داريد ، درآن صورت  از نرم افزارهاي ضد ويروس موجود در بازار استفاده نماييد . علايمي كه در ذيل  به آنها اشاره مي شود مي توانند تا حدودي شما را در تشخيص اينكه آيا سيستم شما به يك ويروس آلوده مي باشد يا نه كمك كنند .

1-   کمپيوتر آهسته و کند تر از حد معمول کار ميکند .

2-   هنگام اجراي نرم افزارها وپروگرامها به شکل نورمال آن باز نميگردد .

3-    کمپيوتر شما خودبخود ري استارت مي شود و عملکرد معمولي ندارد.

4-    کمپيوتر تان به ناگاه خاموش مي شود و بطور مداوم ري استارت مي شود.

5-    پروگرام هاي انصتال شده بخوبي کار نمي کنند.

6-     فايل  و درايو هاي شما غير قابل دسترس مي باشند.

7-    گاهي نميتوانيد آنطور که بايد فايل هاي مورد نظر خود را چاپ ويا پرنت نمائيد .

8-    پيامهاي نامشخصي را مشاهده مي کنيد.

9- يک نرم افزاري از سيستم شما به ناگاه حذف شده و شما مطمئن هستيد که خودتان آنرا حذف نکرده ايد .اينها نشانه هاي متداولي هستند که براي تشخيص ويروس هاي کمپيوتري کمک مي کنند، البته اين علايم مي توانند علت هاي گوناگون و متفاوت سخت افزاري و يا نرم افزاري داشته باشند که هيچ ربطي به ويروس هاي کمپيوتري نداشته باشند.  درصورتيکه  فلش مموري خود را درکمپيوتر ها ی که ويروس دارند وصل مينماييم ،به فلش مموري نيز ويروس سرايت نموده زمانيکه درکمپيوترهاي  ديگر فلش را وصل وبازنماييم ديده ميشود  که فايل درفلش وجود ندارد اما زمانيکه ظرفيت فلش را مشاهده مينماييم تکميل  نشان ميدهد  ، قسمي وانمود ميگردد که ،تمام ظرفيت فلش استفاده گردديده است .

 ولي درايف فلش را که باز مينماييم درداخل فلش ما فايل هاي ما وجود ندارد .فايل هاي مهم ما نيست ويکي دو فايل را که نشان ميدهد ظرفيت آنها هم بسيار کم است که، ظرفيت فلش را تکميل  کند  .

 اين حالت زماني رخ ميدهد که فلش را ويروس بزند وما فلش را اسکن نماييم ، ويروس ها از بين برود ، همان ويروس ها فايل ها وفولدرهاي ما را پنهان ميسازد .پس ميخواهيم فايل ها وفولدرهاي خويش را دوباره از فلش بدست بياوريم ، درcontrol panel و folder option بالاي view کليک نموده وتيک مارک عمليه Hide protected operating system file را غير فعال ساخته وyes را انتخاب نموده وبعداٌ Apply و ok را کليک نموده وباز هم در folder option و view کليک نموده واز لست آن تيک مارک show hidden files ,folders را انتخاب و Apply و  okمينماييم  وزمانيکه درفلش ميايم  ديده ميشود که تماماٌ فايل هاي ما را که پنهان وويروس زده بود دوباره ظاهر

 میگردد.

پوهنیارسمونوا ل محمد فیاض «حیدری»  استاد اکادمی  پولیس

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *