افغانستان

رد گزارش روزنامه پاکستانی مبنی بر کاهش معاملات تجارتی میان افغانستان و پاکستان

مقام‌ها در وزارت صنعت و تجارت با رد گزارش روزنامه پاکستانی دان مبنی بر کاهش معاملات تجارتی میان افغانستان و پاکستان می‌گویند که هر دو کشور سال گذشته به ارزش 2.5 میلیارد دالر کالا تبادله کرده‌اند.
عبدالسلام آخندزاده جواد، سخنگوی وزارت.صنعت و تجارت به خبرگزاری آوا گفته است که هرچند افغانستان واردات کالا از پاکستان را کاهش داده است؛ اما در برابر صادرات خود به این کشور را بیشتر ساخته است.
جواد اضافه کرد که سال گذشته ما به ارزش 1 میلیارد و 225 میلیون دالر کالا به پاکستان صادر و در مقابل 1 میلیارد و 164 میلیون دالر از این کشور کالا وارد کرده‌ایم.
جواد دلیل کاهش میزان صادرات پاکستان را رسیدن افغانستان به خودکفایی در تولید برخی اقلام و همچنین رکود اقتصادی پاکستان خواند و اضافه کرد که این امر تاثیرات منفی بر میزان مبادلات بازرگانی پاکستان گذاشته است.
او تصریح کرد که اقلام صادراتی افغانستان به پاکستان شامل جلغوزه سیاه، رومی، پیاز، ذغال سنگ و پنبه می‌باشد و همچنین افغانستان برنج، سمنت، دارو، کچالو و برخی اقلام دیگر را از پاکستان وارد می‌کند.
در همین حال خان‌جان الکوزی عضو هیئت مدیره اتاق تجارت و صنایع می‌گوید که فعالیت تجارتی بازرگانان افغان با پاکستان به علت سقوط کلدار با گذشت هر روز کم می‌شود.
بر بنیاد گفته‌های الکوزی؛ میزان صادرات پاکستان به افغانستان نزدیک به سه میلیارد دالر می‌رسید که هم اکنون این رقم کاهش قابل ملاحظه‌ی یافته است.
این درحالی است که در ماه‌های پسین، پاکستان با رکود اقتصادی روبه‌رو شده و ارزش روپیه این کشور در برابر دالر امریکایی به گونه‌ی بی‌پیشینه کاهش یافته است.

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *