سرمقالې

روابط سیاسی میان کشور ها لازمه ایجاد روابط اقتصادی است

درجهان امروز، توسعه خط آهن یکی از با ارزش ترین وبا اهمیت ترین موضوعاتی مورد بحث،پیرامون سهولت های تجاری وترانزیتی است واین مسأله کشور ها را نیز وا داشته تا ازطریق خط آهن ، اموال تجاری وترانزیتی خودرا به اسراع وقت به بازار های منطقه وجهان عرضه کنند.

افغانستان نیزازجمله کشورهای است که سالیان درازی از نبود توسعه خط آهن یا ریل رنج برده ونتوانسته محصولات زراعتی ،صنایع دستی ،مواد خام معدنی و… را به صورت آنی به بازار های منطقه وجهان پیشکش کند خوشبختانه بعد ازحاکم شدن امارت اسلامی به افغانستان مسوولان امور علاوه بربخش های حیاتی وعمرانی دیگر به این مسأله مهم نیز توجه کرده، درتفاهم با کشورهای همسایه درحال رفع این معضل هستند.

به تازه گی وزارت صنعت وتجارت امارت اسلامی از ورود اولین قطار اموال بازرگانی از طریق مسیر خواف – هرات به ولایت هرات خبر داده وتأکید نموده که این قطار به گونه آزمایشی بوده ومرحله یی دایمی آن متعاقباً عملی خواهد شد ،همچنان امارت اسلامی نیز تاکید کرده که توسعه شبکه خط آهن از اهداف مهم وکلیدی امارت اسلامی است که نقش مهمی دراتصال منطقه ومبادلات سریع کالا های بازرگانی دارد.

ازاینرو گفته میتوانیم که داشتن روابط سیاسی وامنیتی میان کشورها، لازمه ایجاد روابط اقتصادی است واین روابط اقتصادی است که با گذشت زمان میتواند به تقویت سیاسی وامنیتی منجر گردد وترانزیت نیز با توجه به ماهیت خود

سبب ارتقأ روابط سیاسی و اجتماعی بین الملللی و درنتیجه ،بهبود امنیت واقتدار سیاسی کشور ها می گردد وناگفته نماند که دربعضی از موارد به عنوان یک اهرم سیاسی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

روی این اساس موقعیت افغانستان نیز با اهمیت بوده ودارای فرصت ها ومزایایی ترانزیتی مناسبی می باشد وگسترش شبکه های حمل ونقل ریلی یا خط آهن می تواند در راستای افزایش درآمد ارزی وارتقای موقعیت ستراتیژیک این کشور اثر گذار باشد.

بنابرین امارت اسلامی نیز تلاش دارد تا راه های ترانزیتی وریلی جدیدی راجستجو کند تا نه تنها که ازانحصار راه های معدود ترانزیتی ، خارج گردد ،بلکه روش دسترسی خودبه بازار های بین المللی را نیزمتنوع سازد که بدون شک این موضوع برای کشوری چون افغانستان که محصور به خشکه است از اهمیت ویژه یی برخوردار می باشد.

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *