سرمقالې

قبل از وقوع حوادث، حوادث را مهار کنید

افغانستان کشوریست محاط به خشکه که میزان بروز حوادث طبیعی مانند زلزله، برف‌کوچ، رانش زمین، طوفان و سیل در این کشور بالا است و همه ساله حوادث طبیعی از مردم افغانستان قربانی می‌گیرد.

بارندگی‌های اخیر در شماری از ولایت‌های کشور سبب تلفات جانی و مالی شهروندان کشور گردیده است، مسئولان در اداره مبارزه با حوادث طبیعی امارت اسلامی اعلام کردند که دست‌کم ۴۲ نفر در اثر جاری شدن سیلاب‌ها در مناطق مختلف افغانستان شهید و هشت نفر دیگر زخمی و مناطق وسیعی از زمین‌های زراعتی و منازل نیز تخریب شده‌اند.

گفتنیست این سیلاب‌ها در ولایت‌های وردگ، لغمان، پکتیکا، خوست، ننگرهار، دایکندی، غور و قندهار تلفات و خساراتی مالی و جانی را به بار آورده است به گفته رسانه‌ها 56 منزل به طور کامل تخریب و 54 منزل دیگر نیز آسیب دیده است.

هر چند شهروندان مناطق آسیب دیده خواستار کمک‌های به موقع شده‌اند، اما مقام‌ها در اداره مبارزه با حوادث طبیعی گفته‌اند که آن‌ها در حال همکاری با آژانس‌های امداد رسان برای ارائه کمک‌های لازم به آسیب دیدگان هستند و اداره‌های دولتی این نهاد نیز با امکانات دست داشته به کمک مردم شتافته اند.

حوادث طبیعی به ویژه سیلاب‌ها یکی از آفات و بلاهای است که همه سال از مردم افغانستان قربانی می‌گیرد، زیرا فقر فزاینده و عدم آگاهی مردم از حوادث طبیعی در این کشور باعث شده که میکانیزم مقابله با حوادث طبیعی در افغانستان، همواره بعد از وقوع حادثه به منظور نجات جان قربانیان باشد، چون کمتر اتفاق افتاده که حوادث طبیعی در این کشور قبل از وقوع آن پیش‌بینی شود و یا برنامه‌ی لازم برای جلوگیری از وقوع آن و یا اقدامی برای کاهش میزان خسارات و خطرات آن صورت گرفته باشد.

آسیب‌پذیری مردم افغانستان در برابر حوادث طبیعی به لحاظ اقتصادی و فقر، بیش‌تر است و دامنه‌یی فقر و تنگدستی در جامعه ما نیز به حدی افزایش یافته که حالا برای شهروندان جز زنده ماندن و داشتن سرپناه، چیزی دیگر معیار و ملاک نیست، روی این اساس است که بخاطر اعمار منازل و یا حداقل سرپناه، بدون اندک توجهی به موقعیت آن، اقدام به ساخت و ساز منازل خودسر می‌زنند که بعد از سرازیر شدن سیلاب‌ها طبعاً منازلی که در مسیر سیلاب‌ها قرار دارند تخریب می‌شوند و یا با تغییر مسیر سیلاب زمین‌های زراعتی تخریب و یا هم آسیب می‌بینند.

بنا بر این نهادهای مسوول باید در هماهنگی با هم مناطق سیل خیز را سروی جدی و همه‌جانبه نمایند و مناطقی که در مسیر سیلاب‌ها قرار دارند را از سکنه تخلیه و یا هم دیوارهای استنادی اعمار کنند، زیرا سیلاب‌ها از نظر تلفات جانی و هم از نظر خسارات مالی مهیب‎ترین آفت طبیعی در جهان محسوب می‌شوند که باید مانند یک سونامی خاموش، قبل از وقوع به آن توجه کرد.

هر چند روش مورد اطمینان برای این‌که پیش‌بینی شود که سیلاب چه زمانی به وقوع می‌‎پیوندد و ابعاد آن در چه مقیاس است وجود ندارد، اگر وجود هم داشته باشد ، قابل اطمینان چندان نیست، اما به خاطر این‌که بتوانیم تا حدی سیلاب‌‎ها را مهار کنیم، باید این مسایل را مورد نظر داشته باشیم، احداث سیل بندها، سدها، حفر مخازن و کانال‌‎ها، ایجاد جنگلات و یا هم باز گذاشتن مسیر سیلاب‌ها و جلوگیری از اعمار منازل در این مسیرها که می‌شود با رعایت این گزینه‌ها تلفات و خسارات را به حداقل آن برسانیم

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *