لیکنېمقالی اوتبصرې

قوماندانی امنیه کابل: بی‌وقفه تلاش می‌کنیم تا مجرمین را گرفتار و به پنجه قانون بسپاریم

یکی از مشکلات حاد اجتماعی که همواره سبب نگرانی مردم بوده و از این ناحیه رنج می‌برند وجود دزدان و سارقین در شهرهای بزرگ و مشخصاً کابل است.
کثرت جمعیت و گاهاً عدم نظارت پی‌هم حوزه‌های امنیتی از گذشته های به اینسو سبب بستر سازی دزدان و فرصت طلبان در شهر کابل شده و پیوسته از مردم قربانی گرفته است. در نظام گذشته آنچه تعامل حکومت با دزدان و مافیا می‌خواندند، بیشتر باعث جسارت دزدان شده بود و سارقین روز روشن ازادانه با سلاح های گرم گشت و گذار می‌کردند و به قطاع الطریق ادامه می‌دادند. این دزدان مسلح در گروپ های کوچک و بزرگ از کیسه بری‌های کوچک تا آدم ربایی پیچیده نقش داشتند و بارها به خاطر یک تیلفون همراه جان زیادی از شهروندان را گرفتند و بی رحمانه وحشت و دهشت خلق می‌کردند.
اما پس از استقرار نظام امارت اسلام و برخورد قاطعانه این حکومت با دزدان و رهزنان در سراسر کشور، باندهای بزگ مافیا و قطاالطریق فرو پاشید و شهروندان گواه به کیفر رساندن تعداد زیادی از دزدان بودند. اما آنچه هنوز هم مایه نگرانی شهروندان پایتخت نشین است موجودیت دزدان کوچک در پس کوچه های شهر می‌باشد.
در روزهایی گذشته گزارش های متعددی از سرقت تیلفون‌های همراه حکایت می‌کنند و کما کان دزدان مسلح در نواحی مختلف شهر تیلفون شماری از شهروندان را گرفته اند.
رحمت الله باشنده کابل میگوید که هفته گذشته حدود ساعت هشت صبح دو تن سوار بر موترسایکل سر راهش را گرفته و با تفنگچه تهدید به مرگ کرده و تیلفون همراهش را گرفته اند.
وی گفت: «صبح روز یک‌شنبه هفته گذشته نزدیک سرک عمومی دو تن موترسایل سوار سر راهم را گرفتند و با زور اسلحه بازرسی بدنی کردند و تیلفونم را با خود بردند.»
وی میگوید که پس از این حادثه به حوزه سیزدهم امنیتی مراجعه کرده موضوع و محل حادثه را با یکتن از مسوولین در میان گذاشته، اما برایش گفته اند که آن منطقه مربوط حوزه هجدهم امنیتی می‌شود و آنها در ناحیه حوزه‌های دیگر دخالت نمی کنند.
به گفته وی سارقین مبایل در این اواخر بیشتر شده و تیلفون‌های زیادی را از نزد مردم گرفته اند. وی افزود: «تنها در دو هفته گذشته تیلفون چهار دوستم را از مربوطات حوزه های هجدهم، سیزدهم و ششم دزدان مسلح گرفته اند و مردم را لت و کوب کرده اند.»
رحمت الله می‌گوید که مواجه شدن با دزدان مسلح روی روانش اثر گذاشته و هر از گاهی در بیرن از منزل دچار استرس شده است. به بیان او دزدان آرامش مردم را به هم زده و از مسوولین امنیتی میخواهد تا هرچه بیشتر جلو این سارقین را بگیرند.
با این حال قوماندانی امنیه کابل می‌گوید که گراف جرایم جنایی در کابل همه روزه رو به کاهش است و از مردم می‌خواهد تا بیشتر با نیروهای امنیتی همکاری کنند.
خالد زدران سخنگوی قوماندانی امنیه ولایت کابل به خبرنگار روزنامه شریعت گفت:
با توجه به همکاری مردم و به کیفر رساندن مجرمین و همچنین بیداری نیروهای امنتیی در تأمین بیشتر امنیت شهر کابل میزان جرم های جنایی هر روز در حال کاهش است. اما با آن هم نمی شود گفت که جرم های جنایی به صفر رسیده است، در بعضی نقاط هنوز هم دزدان رهزنی می کنند. اما تلاش نیروهای امنیتی پیوسته این است تا مجرمین را گرفتار و به پنجه قانون بسپارند.
آقای زدران در خصوص نگرانی‌های مردم مبنی بر وجود دزدان مسلح گفت: بدون کارت جواز حمل سلاح، هیچ کسی نمی‌تواند سلاح حمل کند و کسانی که با اسلحه دیده شود نیروهای امنیتی آنان را گرفتار خواهند کرد. در این زمینه نیز از مردم میخواهیم تا با نیروهای امنیتی همکاری کنند و با دیدن چنین اشخاص به شماره 100 پولیس به گونه رایگان در تماس شوند، هویت شان محفوظ خواهد بود و در گرفتاری مجرمین، ما را یاری رسانند.
وی افزود که از هموطنان میخواهیم که مثل گذشته در کنار ما برای امنیت بهتر بی‌ایستند.
سخنگوی قوماندانی امنیه کابل نیز ضمن تایید عدم تداخل وظیفوی میان حوزه‌های امنیتی در شهر کابل، گفت: این موضوع مهم است، هیچ ارگان یا حوزه در ساحیه حوزه دیگر فعالیت نمی توانند و این یک اصول است. بهتر است با دیدن اشخاص مشکوک و رویداهای جنایی حوزه امنیتی مربوطه در جریان گذاشته شود و آن حوزه به قضیه رسیدگی کند. اما با آن هم راه کوتاهش این است تا به شماره 100 پولیس در تماس شوند و جریان را شریک سازند و از این طریق در کمترین وقت با حوزه‌های مربوطه هماهنگی صورت می‌گیرد و به قضایا بهتر رسیدگی می‌شود.

اسفندیار

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *