لیکنېمقالی اوتبصرې

مبارزه با پوليو مسووليت ملی وبین المللی ماست

برنامه فوق العاده واکسین پولیو امروز در کشور آٰغاز شد، در این دور ۶ اعشاریه ۴ میلیون کودک در ۲۳ ولایت کشور در برابر پولیو واکسین خواهند شد.مبصر آژانس باختر مینگارد؛ وزارت صحت عامه در همکاری نهاد های بین المللی بعد از آن تصمیم به راه اندازی برنامه فوق العاده واکسین پولیو در کشور گرفتند که یک واقعه مثبت از بیماری پولیو در ولسوالی بتی کوت ننگرهاربه ثبت رسیده است.مرض فلج کودکان که توانایی حرکت را از انسان می‌گیرد، توسط یک ویروس خاص ایجاد می‌شود و معمولاً کودکان زیر پنج سال را مبتلا می‌سازد، اما در برخی موارد ممکن است بزرگسالان را نیز مبتلا سازد.این مرض یک مرض ویروسی شمرده شده که سبب آسیب‌های عصبی در کودکان می‌شود و در نتیجه اختلالاتی مانند فلج، مشکلات تنفسی و غیره در بدن مریض ایجاد می‌کند و حتی سبب مرگ وی می‌شود.
برنامه واکسین پولیو در حالی بار دیگر در کشور راه اندازی شده است که افغانستان خود را به یک قدمی محوی این بیماری رسانده است مگر وقایع اخیر نشان میدهد که نباید راه احتیاط را از دست داد بل برای محوی کامل این بیماری باید با تدبیر بیشتر عمل کرد.
در گام نخست نیاز است که عوامل وخلاها در برنامه های واکسین پولیو بررسی شود در این جای نیست که نهاد های دولتی و نهاد های کمک کننده کار شان را به دقت انجام داده اند؛ مگر مشکلات محیطی باعث شده است که برنامه های وقایوی در برابر پولیو درست عملی نشود٬ عدم دسترسی به مراکز صحی، عدم آگاهی خانواده‌ها از مزایای واکسین پولیو وپاره از مشکلات محیطی ومنطقه یی رفت وآمد مهاجرین در دو طرف خط دیورند که امکان انتقال ویروس پولیورا حتمی میکند… میتوانند مواردی باشند که مبارزه با پولیو را در افغانستان زمانبر ساخته است.
ساری بودن پولیو واینکه این بیماری به جز از افغانستان و پاکستان در نقاط دیگر جهان نابود شده است، باعث شده است که افغانستان و پاکستان در تمرکز سازمان صحی جهان باشند.
از دید سازمان صحی جهان و سازمان یونیسف؛ هر اتفاقی که در افغانستان وپاکستان بیفتد، روی اهداف جهانی این دو نهاد تأثیر می‌گذارد، یعنی خطر شیوع دوباره این بیماری به کشورهای دیگر همچنان وجود خواهد داشت، زیرا بیماری‌های عفونی مرزهای جغرافیای و انسانی را نمی‌شناسند.
از دید این دو سازمان جهانی تا زمانی که حتی یک کودک مبتلا به ویروس فلج اطفال وجود داشته باشد، کودکان در همه کشورها در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند، این دو نهاد جدا تاکید دارند که در شرایط اضطراری هم باید به پولیو رسید و خطر ابتلا کودکان به این بیماری را باید از میان برداشت.
این نمایانگر آن است که پولیو تنها یک خطر در برابر کودکان افغان نیست، فراتر از آن خطر ابتلا وشیوع مجدد آن وجود دارد چه خوب است که برای محوی این بیماری مسئولانه تر فکر کنیم، منابر، مساجد، مکاتب، رسانه ها، بزرگان قومی… در این خصوص بیشتر فعال شوند تا بار این بیماری از افغانستان برداشته شود و خطر شیوع مجدد آن از افغانستان به کشور های دیگر هم از میان رود تا در آینده از قضاوت نادرستی به آدرس افغانستان جلوگیری شود.
نیاز است هر شهروند افغانستان و هر نهاد حکومتی برای محو پولیوبیشتر تلاش کنند ومبارزه با این ناهنجاری صحی را یک وجیبه دینی ومیهنی بدانند.

مبصر آژانس باختر

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *