افغانستان

معافیت یکساله مکاتب، پوهنتون‌های خصوصی و سکتور زراعت از پرداخت مالیات

مقام‌های امارت اسلامی می‌گویند که بر بنیاد هدایت عالیقدر امیرالمؤمنین حفظه‌الله، کمیته‌ی‌ برای حل مشکلات مالیاتی تاجران، صنعت‌کاران، منسوبین معارف، پوهنتون‌ها و بخش خصوصی ایجاد شده است.به گزارش «آوا»، مولوی عبدالسلام حنفی معاون اداری رئیس الوزراء روز گذشته در نشست اعلام «ایجاد تسهیلات لازم در موضوعات مهم مالیاتی به هدف رشد و تقویت سکتور خصوصی» گفت که این کمیته ماه قبل ایجاد شده و تا کنون نشست‌های متعددی را به هدف حل مشکلات مالیاتی سکتورهای یاد شده برگزار کرده است.
حنفی اضافه کرد که دو ماه قبل شماری از تاجران ملی مشکلات فرا راه تاجران و صنعت‌کاران را به شورای علماء و عالیقدر امیرالمومنین گزارش داده بودند که پس از آن رهبر امارت اسلامی برای حل آن دستور ایجاد کمیته‌ی ویژه‌ی را داده بود.
او اضافه کرد که در این کمیته نماینده‌ی با صلاحیت دفتر ریاست الوزراء، نماینده‌ی با صلاحیت کمیسیون اقتصادی، وزیر تجارت و جمعی از کمیسیون تنظیم تشکیلات و معاشات، وزیر مخابرات، وزیر مالیه، نماینده‌ی د افغانستان بانک، نمایندگان ارگان‌های امنیتی، وزارت داخله و وزیر شهر سازی عضویت دارند.
بربنیاد گفته‌های حنفی؛ از نیمه‌های رمضان سال جاری تا کنون این کمیته نشست‌های متعددی را با صنعکاران برگزار کرده است و پس از آن نتایج این نشست‌ها با عالیقدر امیرالمؤمنین در میان گذاشته شد که بر بنیاد هدایت وی مکاتب و پوهنتون‌‌های خصوصی که قبل از این 4 درصد مالیه ربع وار می‌دادند، برای یک سال از تحویلی مالیات معاف شدند.
او اضافه کرد که سکتور زراعت نیز بر بنیاد هدایت امیر امارت اسلامی حفظه‌الله از تحویلی یک سال مالیه معاف شده‌اند و نیز برای تقویت صنعکاران مالیات سالیانه آنان از 4 به 2 درصد تقلیل داده شده است.
معاون اداری ریاست الوزراء همچنین گفت که بر بنیاد فیصله کمیته ویژه و همچنین هدایت امیر امارت اسلامی حفظه‌الله پس از این نیاز نیست که دوسیه‌های مالیاتی تاجران از ولایات به مرکز انتقال پیدا کند؛ چون در خود ولایت‌ها از طریق یک میکانیزم مشخص بررسی می‌شود.
او در مورد حذف کاغذپرانی در ادارات صحبت کرد و گفت که بروکراسی از بین رفته و برای سهولت تاجران بررسی دوسیه‌های آنان از 5 سال به سالیانه تغییر کرده است. همچنین روبرو شدن تاجران با مامورین پایین رتبه به حد اقل رسیده است.
حنفی از سهولت در توزیع پاسپورت برای تاجران و صنعت کاران نیز خبر داد و گفت که برای اجرای ویزه کشورهای مختلف به دستگاه‌های دیپلماتیک و وزارت خارجه هدایت داده شده است تا با کشورهای که مسایل تجراتی داریم سهولت ایجاد کند.

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *