لیکنېمقالی اوتبصرې

نشست سه جانبه اسلام آباد و تظاهر ديپلوماسی مبتکرانه امارت اسلامی

اسلام‌ آباد پايتخت پاکستان ۱۶ ثور سال جاری میزبان نشست سه‌جانبه کشورهای افغانستان، پاکستان و چین بود که در آن ديپلومات‌های ارشد سه کشور برای دور پنجم روی ارتقای امنیت منطقوی، تجارت، ترانزیت و مبارزه با تروريزم بحث و تبادل نظر نمودند.
هیأت بلندپایه امارت اسلامی افغانستان تحت رهبری محترم مولوی امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه که به این نشست دعوت شده بود، با همتاهای چینی و پاکستانی (چین گانگ و بلاول بوتو زرداری)خود روی موضوعات شامل اجندای جلسه چون تقويت روابط تجاری، اتصال منطقوی و تأمین حفظ امنیت و ثبات منطقه بحث و تبادل نظر نموده و در این رابطه پاليسی امارت اسلامی را که همانا عدم مداخله در امور دیگر کشورها، گسترش روابط دوستانه با کشورهای همسایه، منطقه و جهان است، تشریح کرد و تصریح کرد که افغانستان باثبات و صلح‌آميز به نفع کشورهای منطقه و جهان است و برای تحقق این هدف بر گستشرش همکاری‌های سه جانبه تأکید نمود. اشتراک کننده‌گان نشست متعهد شدند که با حفظ احترام و منافع متقابل همکاری های امنیتی، انکشافی و سياسی خود را توسعه می‌بخشند و در رابطه به بازسازی، صنعتی شدن و فراهم نمودن فرصت‌ّهای کاری در افغانستان بر افزايش سرمایه‌گذاری‌های سه جانبه و افزايش همکاری ‌ها غور می‌کنند. هم‌چنان انکشاف همکاری‌های سه جانبه زیر چطر یک راه و یک کمربند(BRI)، اتصال افغانستان با دهلیز اقتصادی چین و پاکستان، CASA-1000، TAPI و راه آهن از جمله پروژه‌های بود که در این نشست مکرراً مورد بحث قرار گرفته و بر تطبيق هر چه زودتر آن تأکيد به عمل آمد.
در پايان اين نشست اعلاميه مشترک نيز صادر شد که در آن بر همکاری اقتصادی، تجارتی، امنيتی، سياسی و اتصال منطقوی با افغانستان تأکيد صورت گرفت.
رئيس هيأت افغانستان طی این سفر سه روزه در نشست مطبوعاتی‌که در مرکز انستيتيوت مطالعات ستراتيژيک پاکستان در اسلام آباد دایر شده بود، اشتراک نمود و ضمن تشریح پاليسی امارت اسلامی، وضعیت موجود در افغانستان و دست‌آوردهای نظام امارت اسلامی در بخش های مختلف به سوالات خبرنگاران نیز پاسخ ارائه کرد که در مطبوعات جهانی انعکاس گسترده داشت. سمیع يوسفزی خبرنگار پاکستانی و یکی از منتقدان سرسخت امارت اسلامی در صفحه تویتر خود با به اشاره به این پاسخ‌های عقلانی آقای متقی گفته است که وی به پرسش خبرنگاران در مورد تحریک طالبان پاکستان طوری پاسخ داد که نه دل تحریک طالبان را رنجانید و نه هم از کشور ميزبان و نه هم به خبرنگاران مجال تهیه یک خبر عاجل و مهم را داد. آقای متقی در این سفر خود با برخی سياسون پاکستانی از جمله سران احزاب ملت‌گرا و مخالفان امارت اسلامی چون محمود خان اڅکزی و ایمل خان نیز دیدار و گفتگو کرد، که هم در زمان اشغال اتحاد شوروی سابق و هم در زمان تجاوز اشغالگران صلیبی از حکومت‌های دست‌نشانده اشغالگران در کابل حمایت می‌کردند و مخالف داعیه برحق جهاد مجاهدین در افغانستان بودند، که این ابتکار آقای متقی نیز با واکنش‌های گسترده و مثبتی همراه شد، زیرا این کار وی یک نوع تساهل و خودگذری امارت اسلامی در برابر مخالفان خود را نشان می‌دهد.
سرپرست وزارت خارجه در ضمن با برخی از تاجران و سرمایه‌داران افغان مقیم پاکستان نیز دیدار و گفتگو نموده و آنها را تشویق به عودت به کشور سو رمایه‌گذاری در عمران و آبادانی افغانستان کرد. همچنان نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت، محترم خليل‌الرحمن حقانی وزارت امور مهاجرین و عودت‌کننده‌گان و برخی از مسوولان ادارت دیگری که در این سفر رسمی آقای متقی را همراهی می‌کردند، نیز طی دیدارهای جداگانه‌یی با مقامات پاکستانی و مهاجران افغان مقیم روی مسائل مرتبط از جمله مشکلات مهاجرین، اتصال منطقوی و تقویت روابط تجاری با آنها بحث و تبادل نظر نمودند. این نشست سه جانبه در حالی در اسلام‌آباد پايتخت پاکستان برگزار می‌شود که در دوم ماه می نیز نشست دو روزه‌یی از سوی سازمان ملل متحد و با حضور نماینده‌گان ارشد برخی کشورهای منطقه و جهان به‌منظور تعامل رسمی و گسترش روابط با امارت اسلامی در دوحه پایتخت قطر برگزار شده بود.
با وجودی‌که نظام امارت اسلامی تا هنوز از سوی ملل متحد و دیگر کشورها به رسمیت شناخته نشده است، اما بيشتر کشورها با فعال نگهداشتن سفارت‌خانه‌های خود در کابل و پذيرش ديپلومات‌های امارت اسلامی در کشورهای متبوع به نحوی روابط ديپلوماتيک خود را با امارت اسلامی حفظ نموده و تمایل به گسترش آن دارند که تدویر همچو نشست‌ها به سطح منطقوی و بين‌المللی علاقمندی جهانیان را برای تعامل رسمی با امارت اسلامی نشان می‌دهد و این خود یک گام مثبت در عرصه دیپلوماتيک خوانده می‌شود.

ابوالياس جهادوال

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *