لیکنېمقالی اوتبصرې

نگاه اقتصاد محور امارت اسلامی

در کمتر از دوسال گذشته آنچه از بعد اقتصادى در افغانستان اتفاق افتاده است کم پیشینه و حتی می‌توان گفت بی سابقه بوده است. امارت اسلامی با نگاه اقتصادی محور تا کنون توانسته چرخه اقتصادى کشور را به خوبی بچرخاند. پیش از این افغانستان همواره متکی به کمک‌های جامعه جهانی بود و در تطبیق پروژهای بنیادی نمی‌توانست مستقلانه عمل کند. اما در کمتر از دو سال شهروندان گواه رویدادهای بزرگ اقتصادى بودند که با تطبیق آنها افغانستان گام بلندی را در راستای خودکفایی و رشد اقتصادى برداشته است.
به عنوان نمونه روی دست گرفتن پروژه بنیادی بند قوشتیپه در ولایت فاریاب از بودجه ملی که یک چشم انداز روشن برای توسعه اقتصادی کشور را تعریف میکند و باعث ایجاد هزاران شغل در آن ولایت شده است، یک اقدام بی مانند بود که حد اقل در نیم قرن گذشته در افغانستان پیشینه نداشته است.
ثبات پول افغانی، تمویل بدوجه ملی از عواید داخلی، افزایش بیلانس صادرات و افتتاح ده‌ها پروژه خرد و بزرگ از مواردی است که می‌توان به آن به صفت گام‌های مهم اقتصادى اشاره کرد.
با این حال ۲۰ ماه ثور به عنوان روز ملی صادرات نام گذاری شد و به تعقیب آن هفته چهارم این ماه به عنوان«هفته صنعت» از سوی حکومت گرامی داشت شد و به مناسبت آن
نمايشگاه بین‌المللی کابل برای چندمین روز برگزار شد و مقامات حکومت امارت اسلامی در روز افتتاح و اختتام این نمایشگاه گفتند که امارت اسلامی آماده فراهم آوری هر نوع تسهیلات برای صنعت کاران می‌باشد. آنها تاکید کردند که آماده فراهم سازی تمام تسهيلات لازم برای سرمایه گذاران خارجی و داخلی و همچنان صنعت کاران می‌باشند.
این در حالیست که روز گذشته نیز یک هیئتی رسمی از طرف حکومت امارت اسلامی عازم تاتارستان شد تا در نشست اقتصادی «روسیه – جهان اسلام» که در شهر کازان برگزار می‌شود شرکت کند. و در عین حال وزارت خارجه امارت اسلامی در یک اعلامیه از افتتاح دهلیز تجاری میان چین و پاکستان که افغانستان هم جزی از این پروژه است نیز استقبال کرده و گفته است که با ایجاد این دهلیز افغانستان با کشورهای منطقه و اروپا وصل خواهد شد.
با این همه و در نگاه کلی می‌توان اذعان داشت که امارت اسلامی با توجه به اهمیت اقتصاد در جامعه و کشور رویکرد فعال و همه جانبه را روی دست گرفته و تمام قد تلاش می‌کند تا افغانستان را ازبحران اقتصادى که پیوسته سر دچارش بوه نجات دهد و اقتصاد شکننده را به رشد و بالندگی برساند. بدین لخاظ مقامات در این حکومت پیوسته به تاجران و صنعت کاران چراغ سبز نشان داده و دعوت کرده اند تا در افغانستان سرمایه گذاری کنند و جزی از این فرایند باشند.
بناًمی طلبد تا شهروندان در کنار حکومت امارت اسلامی بی ایستند و گام در گام این حکومت را در راستای به تحقق رساندن افغانستان به یک کشوری صنعتی، خود کفا و مستقل یاری رسانند.

اسفندیار

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *

Check Also
Close