مقالی اوتبصرې

واشنگتن پوست: شاروالی کابل با کم‌ترین امکانات ظاهر شهر را تغییر داد

آژانس باختر: در حالی که بسیاری از رسانه‌های غربی روزانه اخبار منفی و تحریف شده در مورد امارت اسلامی افغانستان

آژانس باختر: در حالی که بسیاری از رسانه‌های غربی روزانه اخبار منفی و تحریف شده در مورد امارت اسلامی افغانستان نشر می‌نمایند، اما این بار روز نامه  واشنگتن پُست در یکی از شماره‌های اخیر خود، جدا از مسایل سیاسی به مسئله عمران و بازسازی درکابل پرداخته است و گفته است که امارت اسلامی در پی تغییر چهره پایتخت است.

 در ادامه مطلب منتشر شده، از سوی واشنگتن پست گفته شده است؛ با گذشت بیش از یک سال ازاستقرار دوبارۀ امارت اسلامی٬ اکنون مقامات این کشور در پایتخت افغانستان، اقداماتی را برای تغییر چهرۀ این شهر در پیش گرفته‌ اند.

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی از وضعیت کابل می‌نویسد که مقامات امارت اسلامی، برنامه‌های بلندی را برای تغییر چهره پایتخت افغانستان، آغاز کرده‌اند.

کابل، یک کلان شهر پرجمعیت است که هنوز زخم‌ها و آثار سال‌ها جنگ، درگیری‌های داخلی و تهاجم خارجی‌ها، بر در و دیوار آن نمایان است. واشنگتن پست یاد آور شده است  که  شاروالی کابل، یک صد وهشتاد پروژه را از جمله غرس درخت، برپایی بناهای یادبود و ساخت جاده‌های اصلی را در دست اجرا دارند که هزینۀ آنها حدود نود میلیون دلار پیش‌بینی شده است.

 درحالی‌که در چند دهه گذشته، بسیاری از ساختمان‌های دولتی و حتی عمارت‌های شخصی‌ در کابل با موانع سمنتی از جاده‌ها و خیابان‌ها جدا شده بود، اکنون بسیاری از این موانع در حال برچیده شده است٬بولدوزرها خیابان‌هایی را که به برخی اماکن دولتی می‌رسید و در دو دهه گذشته، به روی عموم بسته شده بودند، باز می‌کنند. برخی از خانه‌های مجلل نیز که سال‌ها در پشت موانع بلند سمنتی پنهان بودند، اکنون در خیابان‌ها و گذرگاه‌ها قابل رویت هستند.

دلیل اصلی که ساختمان‌های مجلل و دولتی در کابل را از دسترس عموم جدا می‌کرد، ترس از ناامنی های بود که در زمان حضور نیروهای خارجی، بر این شهر سایه افگنده بود٬ در حالی که امروز نگرانی های امنیتی وجود ندارد و  دیگر ساختمان‌های دولتی مانند گذشته، تهدید نمی شوند.

از طرف دیگر؛ تمام پروژه‌های عمرانی که از سوی سازمان ها و کشور های خارجی حمایت مالی می شدند٬ با روی کار آمدن  دو باره امارت اسلامی  متوقف شدند، اما یک مقام امارت اسلامی که در تدارکات ملی کار می کند می گوید  «ما منتظر کمک‌های بین‌المللی نیستیم. افغانستان چهل میلیونی با مشکلات اقتصادی مواجه است، اما ما می‌خواهیم خود ما مشکلات را حل و شهر را زیبا کنیم. ما نمی‌خواهیم مردم فکر کنند که کابل اکنون ویران شده است و ما به فرهنگ اهمیت نمی‌دهیم».

کار های عمرانی در کابل و بخش های دیگر افغانستان با جدیت ادامه دارد٬ خانه ها و جایداد های زیادی که در مسیر ساخت و ساز قرار گرفته تخریب شده اند٬ ساحه دشت برچی درغرب کابل و ساحه قلعچه در جنوب این شهر٬ محلاتی اند که خانه های زیادی در برابر ساخت دو سرک که با شاهراه وصل می شوند، تخریب شدند٬ شاروالی کابل و نهاد های دیگر مسئول در امارت اسلامی  اعلام کرده اند که در مقابل تخریب خانه‌ها، به مالکان آن ها پول پرداخت خواهند کرد.

عملیات عمرانی امارت اسلامی در پایتخت افغانستان، در حالی انجام می‌شود که در طول ۲۰سال گذشته، ساخت‌وساز در این شهر رونق یافته و آپارتمان‌سازی‌ و تاسیس سوپرمارکت‌ها و مراکز خرید جدید چهره کابل را، تا اندازه زیادی تغییر داده بود. اما طرح‌های عمرانی کابل در دوره گذشته، منتقدان زیادی هم داشت و بسیاری انجام این طرح‌ها را با فسادها و رشوه‌های کلان همراه می‌دانستند.

اما حالا چنین نیست٬ روند آغاز کار برای ساخت و ساز در کابل ساده شده است و شاروالی برای مراجعین خود سهولت های زیادی را مدنظر دارد٬ چیزی که مهم است، این است که مراجعین شکار بیروکراسی نمی شوند و دیگر مجبور نیستند که دربرابر کار قانونی شان به مطالبات غیر قانونی لبیک گویند٬ مسئولان نظام جدید در افغانستان٬مبارزه با فساد اداری را با جدیت ادامه می دهند و موفق هم هستند.

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *