افغانستان

وزارت اطلاعات و فرهنگ از روز جهانی مطبوعات تجلیل کرد

وزارت اطلاعات و فرهنگ روز گذشته طی یک محفل با شکوه از سوم می؛ روز جهانی مطبوعات تجلیل به عمل آورد. در محفل که به این مناسبت دایر شده بود شماری از مسئولین نهادهای حکومتی، اصناف خبرنگاری و رسانه‌های خصوصی و دولتی و تعدادی از نویسنده‌ها اشتراک داشتند.
مولوی عتیق الله عزیزی معین فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ که در این مجلس سخن می‌گفت ابراز نمود که هیچکس انکار نمی‌کند که مطبوعات برای انعکاس حقایق و انکشاف جامعه تلاش می‌نمایند، این بهترین وظیفه است. خبرنگاران که برای وحدت جامعه از طریق رسانه خویش تلاش می‌کنند قابل ستایش اند.
وی افزود: ما در بیست سال گذشته با مشکلات زیادی مواجه بودیم، رسانه‌ها و ژورنالیستان در کنار مردم و امارت اسلامی برای رفع چالش‌ها و پایان اشغال سهم گرفتند.
بناءً ما از ژورنالیستان حمایت می‌کنیم و برای رفع مشکلات آنان تلاش خواهیم کرد.
آقای عزیزی از ایجاد کمیسیون تخطی رسانه‌یی خبر داده و گفت: این کمیسیون به زودی ایجاد و شروع به فعالیت می‌کند.
در همین حال محمد نعیم سروری رییس موبی گروپ به نمایندگی از تلویزیون های خصوصی افغانستان صحبت کرده گفت: مشکلات تلویزیون ها اغلباً حل شده و فقط چند مورد از جمله مشکلات عدم دسترسی به اطلاعات، مشکلات مالی و برخی از چالش‌ها سانسور هنوز هم باقیست که امیدواریم امارت اسلامی در راستای رفع آن، رسانه‌ها را حمایت کند.
در عین حال شفیق وردک استاد پوهنتون کابل ضمن برشمردن برخی از چالش‌های کار خبرنگاری به شماری از راه حل ها اشاره کرده گفت: مشکلات رسانه‌های افغانستان؛ مشکلات تاریخی است. در حدود یک و نیم قرن گذشته رسانه‌ها و حکومت یک تعریف مشترک از مفاهیم کار اطلاع رسانی نداشتند. باید روی مفاهیم وحدت نظر به میان آید.
حکومت و رسانه‌ها همکار هم باشند؛ چی حکومت و چی رسانه‌ها هر دو باید مسئولانه عمل کنند.
در همین حال اباسین ظهیر نماینده خبرگزاری پژواک که در این برنامه سخن می‌زد نیز از عدم دسترسی به اطلاعات انتقاد کرده و گفت امیدوار هستیم امارت اسلامی مسئولین را در این زمینه موظف سازند تا اطلاعات را در اختیار خبرنگاران قرار دهد.
حجت الله مجددی به نمایندگی از اصناف خبرنگاران سخن گفته و بیان نمود: ما منتظر قانونی استیم که حق دسترسی، به اطلاعات را برای خبرنگاران
سهل کنند.
وی با اینکه از نهاد مشخص نام نبرد اما گفت برخی نهادها هنوز هم سر راه کار اطلاع رسانی قرار می‌گیرند.
این در حالیست که مقامات در وزارت اطلاعات و فرهنگ تأکید می‌کنند که از رسانه‌ها با تمام توان حمایت می‌کنند.
به گفته‌ی مسئولین در این وزارت اکنون 373 رسانه در کشور فعالیت دارد که از این میان 6 رسانه تازه به فعالیت آغاز کرده است.
گفتنیست که روز جهانی آزادی مطبوعات یک رویداد سالانه است که در سوم می برگزار می‌شود، این روز توسط سازمان آموزشی علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) نام گذاری شده است.

اسفندیار

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *