روغتیا

وزارت صحت عامه: بیش از ۱۲ هزار تن به بیماری تلسیمیا (کم خونی ارثی) مبتلا اند

وزارت صحت عامه، دیروز در نشستی از روز جهانی مبارزه با تلسیمیا (کم خونی ارثی)‌ در کابل گرامی داشت بعمل آورد.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر؛ در این نشست که با حضور شماری از مسوولان وزارت صحت عامه و بیماران تلسیمیا برگزار شد، داکتر محمد ناصر صادق رئیس بانک ملی خون در رابطه به این بیماری معلومات داده گفت: تلسیمیا یک بیماری ارثی است که از والدین به کودکان شان به ارث می‌رسد و این بیماری یک اختلال خونی ارثی است که به بدن اجازۀ تولید هموگلوبین کافی را نمی‌دهد و سلول‌های خونی را ضعیف ساخته و از بین می‌برد.
او افزود که تا کنون 12 هزار و 103 نفر بیمار تلسیمیا در بانک ملی خون ثبت شده است که از این جمله 6 هزار و 582 نفر آنان را دختران و متباقی آنان را پسران تشکیل می‌دهند.
رییس بانک ملی خون، خاطرنشان کرد که بیماران تلسیمیا به توجه خاص، دریافت خون و دوای لازم نیاز داردند.
داکتر احمد سیر پاڅون رئیس طب معالجوی، در صحبت هایش گفت: تلسیمیا بیماری مزمن و دوامدار است و در راستای مبارزه با این بیمار از سازمان صحی جهان و سایر نهاد‌های که در بخش صحی کار می‌کنند، خواهان کمک و همکاری با افغانستان شد.
محمد نبی عیسی خیل عضو تیم ملی کرکت کشور گفت که در کارزار مبارزه با این بیماری سهم فعال می‌گیرد. وی خاطرنشان کرد که به همکاری وزارت صحت عامه یک شفاخانۀ تداوی امراض سرطان را در کشور ایجاد خواهند کرد و در آن شفاخانه یک مرکز تداوی تلسیمیا نیز در نظر گرفته خواهد شد.
به همین ترتیب داکتر شرافت زمان سخنگوی وزارت صحت عامه، گفت: این وزارت متعهد به ارائه خدمات صحی معیاری در کشور است و در راستای ارائه خدمات صحی معیاری و فراهم کردن امکانات لازم صحی تلاش می‌کند.
وی تاکید کرد که وزارت صحت عامه در راستای مهیا کردن سهولت‌های لازم صحی به مریضان و نیازمندان در داخل کشور می‌کوشد.
همچنان در جریان این نشست، بختیار هوتک و مهرماه، کودکانی که به بیماری تلسیمیا مبتلا اند در صحبت‌های شان در رابطه به بیماری و مشکلات که گریبان گیرشان است صحبت کردند.
آنان از رهبری وزارت صحت عامه و نهاد‌های ملی و بین المللی خواستند که در زمینۀ ایجاد مراکز صحی بیشتر تداوی این بیمار، فراهم کردن دوا و امکانات لازم، آنان را یاری رسانند و همچنان از مردم خواستند که با اهدای خون زندگی آنان را نجات دهند.

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *