افغانستان

وزارت صنعت و تجارت: کالای پاکستان بدون هیچ مشکلی از طریق افغانستان به آسیای میانه انتقال می‌یابد

وزارت صنعت و تجارت امارت اسلامی اظهارات وزیر دولت در امور خارجه پاکستان مبنی بر تاثیر منفی وضعیت کنونی افغانستان روی ترانزیت کالای پاکستان را بی اساس می‌داند.
اخیراً حنا ربانی کهر، وزیر دولت در امور خارجه پاکستان در نشستی زیر عنوان «مرزهای استراتیژیک پاکستان» از تاثیرگذاری وضعیت جاری در افغانستان روی روابط اقتصادی پاکستان با کشورهای آسیای مرکزی ابراز نگرانی کرد.
کهر گفت که «افغانستان فرصت‌های بسیار زیادی را برای تحقق چشم انداز اقتصادی پاکستان برای تبدیل شدن به یک مرکز تجارتی و انرژی، و ادغام مناطق آسیای جنوبی، مرکزی و شرقی، فراهم می‌کند. اما وضعیت کنونی سیاسی، یکجا با تهدید‌های تروریستی برای کشورهای منطقه چالش ایجاد کرده است».
سخنگوی وزارت صنعت و تجارت امارت اسلامی اما می‌گوید که کالای ترانزیتی پاکستان از طریق افغانستان بدون هیچ مشکلی به کشورهای آسیای میانه انتقال می‌یابد.
عبدالسلام آخندزاده می‌گوید: «کشورهای که می‌خواهند از طریق افغانستان ترانزیت داشته باشند به هیچ وجه تشویش نداشته باشند. هر کشوری که می‎گوید در افغانستان نا امنی است، ما آنرا کاملاً رد می‌کنیم. ما به کشورهای هم سرحد اطمینان می‌دهیم که امنیت راه‌ها تأمین است و هیچ نوع مشکلی وجود ندارد.»
شماری از سرمایه گذاران هم می‌گویند که افغانستان در منطقه نقش ترانزیتی خود را ادا کرده تا نیازهای اقتصادی کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی تامین شود. به گفتۀ آنان صدها موتر ترانزیتی پاکستان از طریق افغانستان به کشورهای آسیای میانه رفت و آمد می‌کند.
میرویس حاجی زاده، سرمایه گذار می‌گوید: «مقامات پاکستان باید صحبت‌هایی کنند که در آن منافع دو کشور در نظر گرفته شود. صحبتی نکنند که به خیر دو کشور نباشد. ما همیشه که به پاکستان صادرات داشتیم، مال ما، میوه ما، سبزی ما فرسوده شده، مگر تا امروز هیچ کسی شاید نگفته باشد که مال تاجر پاکستان در مسیر افغانستان متوقف شده یا متضرر شده.»
آگاهان اقتصادی هم می‌گویند که با توجه به وضعیت کنونی اقتصادی در افغانستان و منطقه، کابل می‌تواند نقش مهم در روابط اقتصادی کشورها بازی کند و از آن سود کلان بدست بیاورد.
تاج محمد تلاش، آگاه امور اقتصادی می‌گوید: «فکر می‌کنم از زمان روی کار آمدن امارت اسلامی در افغانستان، در بخش امنیت پیشرفت فوق‌العاده صورت گرفته است. افغانستان برای اتصال منطقه‌ای آماده است.»
بر اساس گزارش بانک جهانی بانک جهانی، صادرات افغانستان طی ۹ ماه بیش از یک میلیارد دالر بوده که از این میان به ارزش ۷۴۴ میلیون دالر کالا تنها به پاکستان صادر شده است. امارت اسلامی می‌گوید که تلاش‌ها جریان دارد تا میزان صادرات کشور تا پایان سال جاری به دو میلیارد دالر برسد.
منبع: آریانا نیوز

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *