افغانستان

وزیرخارجه: فصل جدیدی از مناسبات سـیاسـی را بـا جهـان گـشـودیم

دستگاه دیپلوماسی امارت اسلامی افغانستان در دوازده ماه گذشته برای باز کردن یک فصل جدید مناسبات سیاسی با جهان، تلاش‌های گسترده‌ای انجام داده است.
هرچند این تلاش‌ها به کسب مشروعیت از سوی هیچ‌کشوری تاهنوز منجرنشده اما بیرق امارت اسلامی در برخی ازکشورهای منطقه برافراشته شده است.
روسیه، چین، ترکیه، ایران، پاکستان، ازبیکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قطر و امارات متحده عربی کشورهای اند که سفارت‌های‌شان در افغانستان باز است و اماکن دیپلوماتیک امارت اسلامی نیز در این کشورها فعالیت دارند.
تقریباً پیام‌های همه همسایگان افغانستان به جز تاجیکستان در حوزه مبارزه با تروریزم، حقوق بشر و حاکمیت، فراگیر بوده که تاحد زیادی همسو با منافع امریکا توصیف شده است.
در این دوازده ماه پسین، نمایندگی‌های سیاسی کشورهای اروپایی در افغانستان تنها به هدف هماهنگی کمک‌های بشری ادامه داشته است. هندوستان نیز تیم فنی برای هماهنگی کمک‌های بشری در افغانستان دارد.
امیرخان متقی، وزیر امور خارجه، گفته است که امارت اسلامی به خواست‌ها و منافع سایر کشورها احترام می‌گذارد و در مقابل از آن‌ها نیز می‌خواهد تعامل مشابه با امارت اسلامی داشته باشند.
این خواست هم‌چنان بارها از سوی ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست الوزراء، ابراز شده که امارت اسلامی سیاست خارجی متوازن و اقتصاد محور دارد و خواهان داشتن روابط دوستانه با همه کشورهای جهان است.
در دوازده ماه گذشته، کشورهای منطقه و جهان نیز میزبان نشست‌های برای افغانستان بودند، اما تقریباً در بسیاری از این نشست‌ها هیچ نماینده‌ای از امارت اسلامی حضور نداشت.
وزیر خارجه ازبیکستان در نشست مشترک سازمان امنیت و همکاری اروپا که در اواخر سال روان در تاشکند برگزار شد، پیشنهاد داد که یک گروه مذاکره کنندۀ بین‌المللی برای گفتگو با امارت اسلامی ایجاد شود.
ضمیر کابلوف، نماینده خاص رییس‌جمهور روسیه برای افغانستان، نیز اظهارات مشابه داشت و تأکید کرد که افغانستان نباید درعرصه جهانی در انزوای سیاسی قرار داشته باشد.
با این حال، چرا جهان به ویژه امریکا و کشورهای غربی استراتیژی روشن و مشخص در یک سال گذشته در قبال افغانستان نداشته‌اند و چرا کشورها از طریق دیپلوماسی چندجانبه با افغانستان برخورد نکرده و هیچ اجماع سیاسی در این خصوص به وجود نیامده است؟
با این وجود، امارت اسلامی امیدواراست که در سال نو هجری خورشیدی بتواند روابط و مناسبات سیاسی خود را با کشورهای منطقه و جهان تقویت بیش‌تر کند و در نتیجه تعاملات مثبت با جهان و ایجاد روابط دوستانه مشروعیت بین‌المللی را نیز حاصل نماید.

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *