لیکنېمقالی اوتبصرې

گشودن درب آتش بروی همدیگر، روابط دو کشور را صدمه میزند

مثل: حق بگی حق بتی همسایه داری ات مفت
در این روز ها با آغاز شدن تهدید رئیس جمهور ایران در قبال آب دریای هلمند. او افغانستان را اخطار داد و گفت اگر به خواست مااز طرف حاکمان افغانستان توجه صورت نگیرد. فردا باز گلایه نکنند.
این حرف رئیسی واکنش بر انگیز شد و حاکمان سرزمین ما نیز واکنش های میانه روی و بعد واکنش های بالمثل را در قبال حرفی رئیسی داشته اند. آغاز تهدید از طرفی حاکم ایران را همه شهروندان افغان تقبیح کردند و آن را ناشی ازضعف زبان دیپلماسی ایشان خوانده اند. پس از گذشت چند روز حالا شاهد می باشیم که گشودن درب آتش از طرفی نیروهای امنیتی ایران به رخ نیرو های امنیتی کشور ما در نقاط مرزی کشته و زخمی هایی را در پی داشته است.
اینکار کشور ایران خدشه دار ساختن روابط دیرینه ی فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی میان دو کشور برادر و همسایه است.
ایران و افغانستان در عدم روابط میان همدیگر در حقیقت هردویکدیگر خود را تحریم کردن است. اینگونه وضعیت نباید اتفاق بافتد
چون هردو کشور صدمه می بیند و دقیقآ این خواست دشمنان اسلام می باشد. برای ناخوش ساختن دشمنان و حریفان اسلام باید هردوکشور از خوبترین تعامل و روابط بر خوردار باشد.
چون مخالفین هردو کشور بیل شان دسته پیدا می کند و اینگونه تنش ها را باخرسندی تمام دامن می زنند تا باشد برای خود شان جای پا بازکرده باشند. بنآ بادرک این موضوعات بسیار مهم خوب است حاکمانی
هردو کشوری اسلامی روی خواسته های همدیگر شان تن به میز مذاکره بدهند. در غیر آن وزن تنش ها فزون گردیده از این موضوع فرصت طلبان ماجراجو استفاده کرده آسیب های غیر منتظره را به حاکمیت های اسلامی خواهند زد. حاکمان امارت اسلامی در مقابل
تهدید های ایران بی نهایت از صبر و حوصله مندی کار گرفته است اگر کمی دیگر کشور ایران پر روی کند طلسم کاسه ی صبر حاکمان افغانستان شکسته خواهد شد.
بنآ ایران صبر مردم و زعیمانی کشور ما را نباید به آزمایش بگیرد. نقض حرمت های مذهبی، فرهنگی، سیاسی و همسایه داری نکند. افغانستان با داشتن پیشنه ای افتخارات مشترک با ایران امروز در قسمت تعریف منافع وخواسته ها خواهان پیش آمدن از دری مذاکره می باشد. اگر ایران پشت پا به میز مذاکرات بزند و به هیچ مورد پایبند باقی نماند و از راه آتش جنگ خواهان تحقق بخشیدن منافع یکطرفه اش باشد در آنصورت امارت اسلامی هرگز تن به عقب نشینی نداده و طبل جنگ را در مقابل جنگ تحمیلی ایران خواهند کوبید.
جنگ زیبنده به هردو کشور اسلامی نیست. خوب است هردو روی تآمین منافع مشترک برای یکدیگر شان کار کند.
با جور آمد شان الگوی تعریف منافع برای بقیه کشور ها شوند. نظام های اسلامی را با تعامل حسنه ی شان حفظ و تقویت کرده از نفاق و خونریزی جلوگیری نموده باعث خیر و برکت و حسن نیت های پاک و شکوفایی به آینده ی همدیگر واقع
شوند.

محمد الدین»دین دوست»

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *