دینې لیکنېلیکنې

اهمیت قلم در بقای بشر

احمد

روز قلم روز بزرگداست از فرهنگ وهنر است، زيرا با تجليل از اين روز نه تنها از ارزش هاي علمي، فرهنگي و هنري ياد آور مي شويم، بلکه جا دارد از اساتيد فرهيخته و گرامي و اهل قلم که وجود شان موجب توسعه، انکشاف، شگوفايي و پيشرفت عرصه هاي مختلف در کشور شده است نيز  ياد آوري کنيم و اين روز گرامي  را براي شان مبارک باد گوييم.

بنابر اهميت وارزش اين روز 17 ثور را براي ارج نهادن به اهل قلم؛ نويسندگان، مترجمان، منتقدان، پژوهشگران و ….  روز قلم مسما کرده اند.

زيرا نوشتن ويا نوشتار يکي از بزرگترين اختراعات تاريخ بشر است که تاريخ  آن بر مي گردد به بيش از بيست هزار سال قبل از امروزوبه قضاوت تاريخ  سومري ها نخستين کساني بودند که خط را اختراع کردند. گفته مي شود که پيشينيان براي نوشتن از سنگ، چوب، پوست حيوانات، برگ درختان، استخوان، موم، ابريشم، پنبه استفاده مي کردند. در طول تاريخ، بسياري از افراد با استفاده از ابزارهاي تيز چون سوزن، چاقو و… خطوطي را کندن کاري مي کردند. بناً نخستين طرز نوشتن، نوشتن با عکس بود که تقريباً همه اقوام ابتدا از آن استفاده مي کردند. استفاده از نشانه هاي تصويري در آثار باستاني شماري از کشور ها به خصوص مصر و چين نيز ديده شده است، اما ابداع، سومري ها بودند که به پيدايش خط ميخي معروف اند.

با اختراع نوشتن بود که بشر توانست تاريخ را به يادگار بگذارد و دانسته هاي خود را محفوظ نگاه دارد .  روي اين اساس گفته مي توانيم که قلم اهميت و جايگاه ويژه‌ يي در رشد و توسعه تمدن بشري دارد، زيرا اين بشر بود که علوم عصري وديني را در جهان به واسطه قلم به آيندگان انتقال داد.

بزرگان دين نيزدر رابطه به اهميت قلم گفته اند: «بيان دو گونه است؛ بيان زبان و بيان قلم. بيان زبان، با گذشت زمان کهنه شده و از بين مي‏‌رود، ولي بيان قلم تا ابد باقي است

براي معرفي جايگاه قلم در اسلام تنها کافي است که اين آيه را مطرح کنيم؛ ترجمه: {سوگند به قلم و آنچه مي نويسند.}

اما جا دارد که از روش رسول مقبول اسلام حضرت محمد مصطفي {ص} پيرامون اهميت خواندن ونوشتن  نيز در اين نوشته ياد آوري نماييم .

پيا مبر بزرگوار اسلام {ص} پس از پايان برخي جنگ‌ها، دستور مي‌فرمود: اسيراني که به ده نفر از مسلمان خواندن و نوشتن بياموزند، آزاد شوند.  اين عمل نشان مي دهد که جايگاه قلم، خواندن و نوشتن به چه ميزان در اسلام اهميت دارد. بنابراين انتخاب يک روز از تاريخ به نام روز قلم عملي صحيح و پسنديده است که بايد نسل جوان که آينده سازان کشور اند از اهميت ارزش و ويژگي هاي قلم وقلم بدست تان آگاه شوند.

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *

Back to top button