راپورونه

برگزاری میله دهقان و ۳۰ نمایشگاه محصولات زراعتی در فارم تحقیقاتی بادام باغ

داوود ناظری

نخستین نمایشگاه محصولات زراعتی سال ۱۴۰۳ به مدت چهارر روز از تاریخ ۱۳ تا ۱۶ ثور در فارم تحقیقاتی بادام باغ کابل برگزار شد. هدف این نمایشگاه هماهنگی بین بازرگانان ملی و بین المللی با دهاقین کشور و معرفی تولیدات داخلی به بازارهای داخلی و خارجی خوانده شد.

مسئولان امارت اسلامی افغانستان گفتند تلاش ها برای معیاری سازی تولیدات زراعتی و عصری شدن زراعت و آبیاری جریان دارد.

مولوی سطر اعظم عثمانی معین وزارت زراعت و مالداری گفت کشور در بخش تولید مواد خام به خودکفایی رسیده و تلاش ها جریان دارد تا سیستم زراعت و آبیاری عصری گردد. به خصوص با ایجاد بندها و توزیع تخم های اصلاح شده زراعتی.

ملا عبدالغنی برادر معین اقتصادی ریاست الوزرا در این مراسم گفت: در بخش زراعت بودجه افزایش یافته و برای بازاریابی محصولات زراعتی، ایجاد بندها برای مدیریت آب، ماشینی سازی زراعت و آموزش دهاقین برای استفاده از ماشینری زراعت نیز تلاش ها جریان دارد.

مولوی عبدالسلام حنفی معین اداری ریاست الوزرا گفت: برای خودکفایی زراعت تلاش ها جریان دارد. به گفته ایشان ۸۰ درصد مردم از زراعت تامین معیشت می کنند. همه سکتورهای خصوصی در بخش ایجاد سردخانه و تکمیل کارهای باقی مانده آن سرمایه گذاری کنند. بخاطر بازاریابی فراورده های زراعتی پالیسی کارا روی دست گرفته شده.

مولوی عبدالکبیر معین سیاسی ریاست الوزرا از همه بازرگانان و شرکت های داخلی و بین المللی خواست که در بخش زراعت افغانستان سرمایه گذاری کنند. وی بر استفاده از تجارب جدید، عصری سازی سیستم زراعت و آبیاری‌تاکید کرد و اطمینان داد که هرگونه سهولت برای سرمایه گذاران در این بخش فراهم گردیده.

نماینده دهاقین در این مراسم گفت با وجودی که افغانستان دارای بهترین آب و خاک است اما هنوز سیستم زراعت و مالداری به گونه سنتی و غیر معیاری جریان دارد. دهاقین شرکت کننده در این نمایشگاه خواهان جلوگیری از واردات محصولات مشابه کشور گردیدند. خان محمد فروتن نسبت به کاهش مالیات و دستور امیرالمونین در‌ارتباط به استفاده مردم از محصولات داخلی تشکر کرد و گفت اکنون بهترین زمینه برای رشد زراعت فراهم گردیده.

در این مراسم پیام ملا محمد حسن آخوند رئیس الوزرا نیز بخوانش گرفته شد و تاکید شد که امارت اسلامی افغانستان از تمامی نیرو و امکانات برای توسعه زراعت و مالداری استفاده می کند

در این نمایشگاه محصولات دهاقین از‌۳۴ ولایت به نمایش گذاشته شده است

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *