افغانستانراپورونه

تأکید علما بر تحکیم وحدت بین مسلمانان کشور

داوود ناظری

در مراسم هاي جداگانه گراميداشت سالروز شهادت امام جعفر صادق در برچي، علماي شيعه و سني تأکيد کردند امامان ديني و ائمه اربعه بين شان هيچ مشکل وجود نداشته بلکه روابط حسنه و همکاري دايمي بين آنها برقرار بوده؛ پس چرا امروز پيروان شان يکپارچه نباشند.  مراسمي که در نما رسانه توسط نمايندگي دفتر آيت الله يعقوبي  برگزار شده بود، صدها تن از علما و فرهنگيان تسنن و تشيع حضور داشتند و تعداد شان سخنراني کردند.

مولوي محمد ابراهيم بارکزي رئيس شوراي علماي شرق کابل گفت، احترام و روابط خاص بين امام ابوحنيفه، امام جعفر صادق وساير امامان برقرار بود و آنها با همکاري همديگر به شبهات و سوالات مردم جواب مي دادند. به گفته ايشان نزديک ترين ديدگاه بين مذهب جعفري و حنفي وجود دارد که مي‌تواند محور وحدت باشد. ايشان تأکيد کرد که ما مسلمانان به عنوان پيروان امام اعظم و امام صادق به گونه رفتار کنيم که سبب گرايش غير‌مسلمانان به دين اسلام گردد، نه سبب فرار و بيزاري آنان از دين اسلام.

مولوي دکتر محمد عثمان روحاني در اين مراسم گفت، همانگونه که از و جايگاه علمي امام اعظم در‌مدارس ديني اهل تشيع گراميداشت مي‌شود از مقام و جايگاه امام صادق نيز بايد در مدارس و در بين اهل تسنن گراميداشت شود.

محمد اکبري معاون شوراي علماي شيعه کشور نيز در اين مراسم گفت: علما و فرهنگيان تشيع و تسنن بايد در کنار همديگر‌ايستاد باشند و بجاي پرداختن به اختلافات جزئي، شبهات دشمنان را که از طريق رسانه ها و شبکه هاي مجازي حواله مسلمانان مي شود؛ پاسخ دهند. آقاي اکبري گفت بهترين شرايط براي تحکيم اخوت و همدلي فراهم شده و بايد مسلمانان کشور براي همه جهان اسلام الگو و نمونه باشد همان‌گونه که در جهاد و دفاع از دين الگو است.

حجت الاسلام مظفري از ديگر سخنرانان اين مراسم گفت، بزرگان ديني در سخت ترين شرايط علوم بشري و انساني را گسترش داد که توسط شاگردان امام جعفر صادق در سراسر جهان از طريق مناظره و تدريس پخش گرديد. به گفته وي بيشتر حوزات علميه و دانشگاه هاي اسلامي و غير اسلامي از منابع و کتب اسلامي استفاده مي کنند که در اوايل اسلام تاليف شده بود.

در اين مراسم پيام آيت الله يعقوبي توسط حجت الاسلام حسيني قرائت گرديد. در اين پيام نيز مسلمانان به اخوت و برادري دعوت شده بود.

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *

Back to top button