لیکنېمقالی اوتبصرې

تاکید علمای مسلمان اروپایی بر آزادسازی پول افغانستان توسط امریکا

سه تن از عالمان دینی از کشورهای آلمان، ناروی و دنمارک در یک سفر سه روزه به افغانستان به مسئولان امارت اسلامی و فعالان مدنی در کابل و قندهار دیدار کرده است. این عالمان در پایان سفر شان به افغانستان، در یک کنفرانس خبری تاکید کردند که گروگان گیری پول افغانستان توسط امریکا، یک دزدی صریح و آشکار است و با هیچ قانون و فرهنگ و ارزش های حقوق بشری مطابقت ندارد.

محمد جوهری عالم دینی از آلمان تاکید می کند که میلیون ها دالر پول مردم ناجوانمردانه توسط امریکا به گروگان گرفته شده است. وی از نهادهای حقوق بشری جهان می‌خواهد که بر امریکا فشار بیاورند تا این پول آزاد و به مردم برگردانده شود. وی امیدوار است که در افغانستان هرروز تغییرات مثبت رو نما می شود. وی تاکید می کند که این تغییرات باید از راه گفتگو باشد نه زور.

محمدعظیم ابوسعد، عالم و رهبر دینی از ناروی، نیز پس از پایان سفر و دیدارهایش با مقام‌های امارت اسلامی و بزرگان دینی در افغانستان، می‌گوید آنان وضعیت بشری را بررسی کرده و مشکلات به وجود آمده ناشی از محدودیت های وضع شده و تحریم ها از سوی امریکا است. وی گفته که این پول ها توسط مردم اروپا به خصوص مسلمانان برای مردم افغانستان جمع آوری شده بود و باید آزاد شود.

نوید بیگ، عالم دیگر از دنمارک می گوید، در افغانستان امنیت تامین است و وی توانسته با راحتی به کابل و قندهار بدون هیچ ترس و نگرانی سفر کند. وی از رسانه ها خواست که مسایل را به گونه ای که است پوشش دهد؛ نه کم نه زیاد. وی گفت مستقیم با وزیران ملاقات کرده که این خود امیدوار کننده است.

بخش دیگری تاکید این عالمان دینی اروپایی، بازگشایی مراکز آموزشی دختران به روی بانوان است. آنان می‌گوید امیدوار هستند که مطابق ارزش های داخلی افغانستان این مراکز بازخواهند شد و مسئولان امارت اسلامی نیز برای آنان وعده بازگشایی داده است. این عالمان تاکید می کنند که بعد از این بار بار به افغانستان سفر خواهند کرد و این بار نیز خبرهای خوبی را از افغانستان به مسلمانان کشور شان منتقل می‌کنند.

گزارشگر: داوود ناظری

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *