سرمقالې

رمضان و فضایل معنوی آن

رمضان، ماهی است که روزه در آن بر مسلمانان فرض شده است. بنابرین یکی از ویژگی‌های قابل ملاحظه‌یی این ماه مبارک اینست که قرآن‌عظیم‌الشان در این ماه به خاطر هدایت بندگان خداوند عزوجل نازل شده است، هم‌چنان این ماه را ماه مهمانی خداوند، ماه رحمت، مغفرت، برکت، دوری از آتش دوزخ و بهار قرآن نیز خوانده‌اند. بر اساس احادیث پیامبر گرامی اسلام(ص) در این ماه درهای آسمان‌ها و بهشت گشوده و درهای جهنم مسدود می‌شوند، شب قدر که نزول قرآن در آن شب اتفاق افتاده است نیز در این ماه قرار دارد.
ماه مبارک رمضان به جهت نزول قرآن‌کریم در میان ماه‌های سال قمری برتری خاصی دارد و قرآن‌کریم می‌فرماید: ماه رمضان ماهی است که قرآن برای هدایت‌ انسان‌ها در این ماه نازل شده است. پیامبر گرامی اسلام(ص) نیز درباره ماه مبارک رمضان می‌فرماید: «ای مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و مغفرت به شما روی آورد، ماهی که نزد خدا از همه ماه‌ها برتر و روزهایش بر همه روزها و شب‌هایش بر همه شب‌ها و ساعاتش بر همه ساعات برتر است، ماهی است که شما در آن به مهمانی خدا دعوت شده و مورد لطف او قرار گرفته‌اید، نفس‌های شما در آن تسبیح و خوابتان در آن عبادت، عمل‌تان در آن مقبول و دعایتان در آن مستجاب است و….
بنابرین یکی از شاخص‌های دیگر این ماه اینست که انسان روزه‌دار در هنگام گرسنگی و تشنگی، فقرا و بینوایان را یاد می‌کند و در نتیجه به کمک آن‌ها می‌شتابد. مسلماً، فضایل و ثواب‌هایی که برای ماه مبارک رمضان و روزه‌داران ذکر شده، از آن کسانی است که حقیقت آن‌را درک کنند و به محتوای آن عمل و در گفتار و کردار به آن‌ها جامه عمل بپوشانند.
بنابرین در روایات اسلامی برای روزه‌دار، آدابی نیز ذکر شده و کسانی‌ که صرفاً تلاوت قرآن‌کریم را انجام می‌دهند، اما به آیات و احکام آن عمل نمی‌کنند و یا آن که از روزه‌داری تنها رنج گرسنگی و تشنگی متحمل می‌شوند و به وسیله انجام گناه، تأثیر روزه را از بین می‌برند، همچنان ماه مبارک رمضان و فضای معنوی آن نیز تأثیر بر اشخاص بر جای نمی‌‎گذارد بدون‌شک مورد نکوهش قرار خواهد گرفت.
روی این اساس مسلمانان روزه‌دار باید احکام، آداب و همه ویژگی‌ها را رعایت کنند تا عبادات نفلی و فرضی را که در این ماه مبارک بخاطر رضای خداوند(ج) انجام می‌دهند مورد پذیرش و خوشنودی او تعالی قرار گیرد تا اجر و پاداش دنیا و آخرت را نیز نصیب شوند.
مردم مسلمان و متدین افغانستان در حال از این ماه مبارک که همه خوبی‌هایی دنیا و آخرت در آن وجود دارد، تجلیل و گرامی‌داشت به عمل می‌آورند که با تأسف نرخ و نوا به ویژه مواد اولیه و ضروری سیر صعودی خودرا می‌پیماید که افزایش مواد اولیه و ارتزاقی آن‌هم در همچو یک ماه مبارک و عدم توجه تجار و فروشندگان مواد اولیه، زنگ خطری است که باید آن‌را جدی بگیرند و در این ماه، انصاف، عدالت، مروت، همدردی و خویشتنداری را پیشه کنند، هم‌چنان جا دارد که مسئولان امور نیز بیشتر از هر زمان دیگر درین ماه، کنترول و بررسی بازار را در اولویت کاری خویش قرار دهند.

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *