راپورونه

استقبال شهروندان از فعالیت های شاروالی کابل

شریعت:پس از روی کار آمدن امارت اسلامی، ریاست شاروالی کابل از آنعده ارگان‌های دولتی است که شب و روز در نقاط مختلف شهرکابل مصروف ارایه‌ی‌ خدمات و ایجاد نظم شهری است. نهادی که نزدیک به سه سال‌ می‌شود، فعال‌ تر از همه ارگان‌ها بوده و مصروف تطبیق پروژه‌های بزرگ انکشافی و سرک‌ سازی‌ در گوشه و کنار افغانستان به ویژه شهرکابل بوده، اما دیدگاه و پلان رهبری ریاست شاروالی کابل مبنی بر ساخت و ساز پروژه‌ها در کابل چیست؟

نعمت‌الله بارکزی، نماینده شاروالی کابل در این باره به روزنامه‌ شریعت گفت که شاروالی کابل یک ارگان خدماتی است و در قسمت ارایه‌ی خدمات از هیچ نوع تلاش شبانه روزی دست بردار نیست: «بدون شک که شاروالی کابل یک ارگان کاملاً خدماتی است و در راستای تطبیق پروژه‌های انکشافی خود، پلان‌های همه ساله دارد و اکنون نیز پروژه‌های بزرگ در حال تطبیق است و این روند ادامه می‌یابد.»

آقای بارکزی از پلان سازی شهر‌ها که از سوی این ریاست روی دست است خبر داد: «شاروالی کابل تمام تمرکز‌اش اکنون در شهر‌های غیر پلانی است که این شهرها باید پلانی‌گردد و عنصر اساسی آن‌ ایجاد سرک‌ها است و این پروژه‌‌های ساخت وساز سرک‌ها اکنون در گوشه وکنار افغانستان به چشم می‌خورد.»

آذرخش حافظی، آگاهِ مسایل اقتصادی، کارکرد‌های  شاروالی کابل را در شرایط فعلی و با وجود نبود حمایت بیرونی چشم‌گیر می‌داند واما می‌گوید اغلب مشکلات ساخت وسازِ میراث حکومت گذشته است که اکنون رهبری شاروالی کابل با آن رو‌به‌رو است و وظایف سنگین را بر دوش دارد و اکثر ساختمان‌ها در کشور به ویژه در کابل غیر معیاری است و مشکلات خودرا دارد.

این آگاه مسایل اقتصادی اشاره نمود که در کشور سیستم فاضلاب درست وجود ندارد و مردم کابل به مشکلاتی از جمله کم‌بود آب، تراکم نفوس و نبود ترانسپورتیشنِ معیاری دچار هستند.

وی می‌گوید، شاروالی کابل به همکاری سکتور خصوصی می‌تواند از این مشکلات رهایی یابد و گام‌های بزرگی برای بهبود وضعیت و رهایی از مشکلات بردارد.

از سوی‌هم شهروندان کابل، ایجاد سرک‌ها و ساخت وساز در گوشه و کنار کابل را که از سوی ریاست شاروالی کابل صورت می‌گیرد درخورِ ستایش و گامِ برای کاهش‌ازدحام ترافیکی و در کُل بهبود وضعیت موجود می‌دانند. آنان‌ ایجاد سرک‌ها و توسعه‌ی آنرا از سوی ریاست‌ شاروالی کابل باعث کاهش ازدحام ترافیکی در شهر می‌ دانند.

منصور جعفری، تکسی رانِ است که بیشتر از ۱۵ سال می‌ شود به شغل تکسی رانی مصروف است. وی ایجاد سرک‌ های جدید و برداشتن موانع را از جاده‌های شهر کابل کار مناسب در نظم شهری و کاهش ازدحام ترافیکی می‌داند و می‌گوید: «اُمیدوارم که ساخت و ساز سرک‌ها از سوی شاروالی کابل ادامه یابد تا ازدحام ترافیکی در شهرکابل برچیده شود و مردم بتوانند به اسرع وقت به کار‌های روزمره‌ شان رسید‌گی‌ نمایند.»

این‌‌ درحالیست که با وجود ایجاد سرک‌ها و برداشتن سنگ‌های استنادی از نقاط مختلف شهرکابل، هنوزهم ازدحام ترافیکی در مرکز وجود دارد و شهروندان ایجاد سرک‌های جدید را در کاهش ازدحام ترافیکی موثر می‌دانند.

ببرک قیومی

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *