لیکنېمقالی اوتبصرې

دروغگویی وپیامدهای آن ازدیدگاه اسلام

با راستگویی و نیکوکاری، انسان به عالمِ بالا صعود میکند و جایگاهش را میان صدیقین در می یابد.
اما دروغگو، نه مقامی دارد و نه منزلتی، نه رفیقی، ونه هم شفیقی. رفقا و دوستان دروغگو، همانا شیاطین و ابلیس است که به دروغ و دروغ پردازی اش می افزایند.
سخن دروغ، کلام نادرست، تصویر سازی دروغ، افواهات، آوازه و شایعه افگنی، چاپ و نشر موضوعات غلط، نادرست و دروغ، ترسیم و انتشارِ تصاویرو کاریکاتور های دروغین و دور از کرامت انسانی، همه شامل مفهوم حدیث مبارکه زیر هستند که نه تنها مرتکبینِ آن را به درجات ﴿فاسق و فاجر﴾ نزول میدهد، بلکه، باعث فسق، فجور و فتنه میان دیگران نیز میشود.
یعنی، از دروغِ یک درغگو، چندین نفر دیگر به فسق و فجور مبتلا شده، دروازه های فتنه میان اولاده ی آدم باز میگردد.
پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند:
ترجمه: ((همانا راستگویی، انسان را به سوی نیکی و نیکی، انسان را به بهشت می رساند. و شخص، به اندازه ای راست می گوید که در زمره ٔ صدیقین قرار می گیرد.))
((و همانا دروغگویی انسان را به سوی فسق و فجور سوق می دهد. و فسق و فجور انسان را به جهنم می کشاند. و شخص، به اندا زه ای دروغ می گوید که نزد خداوندج، در زمرهٔ دروغگویان نوشته می شود.))
بلی برادر و خواهر مسلمان!
دروغ انسان را به فسق، فجور و فتنه سوق میدهد، و آیندهٔ زیبای فرد را وارونه میسازد. اسلام سرچشمه ی تمام خوبي هاست وهيچ بدي در اسلام جايگاهی ندارد، لذا اسلام پيروانش را به تمام خوبيها سفارش مي كند و از بديها و مفاسد اخلاقی آنها را باز ميدارد .
در دوستی، رفاقت و معاملات اگر صداقت و راستگویی باشد، در آن خير و بركت می آيد و اگر دروغ جای راستی و صداقت را بگیرد، در آن صورت خير و بركت از میان می رود .
الله سبحانه و تعالی می فرماید:
ترجمه: ((اي مؤمنان از خدا بترسيد و با راستان
مردان راستگو و زنان راستگویارباشید))
و نيز می فرمايد:
ترجمه: ((همانا اگر با خدا راستی می کردند حقا که برای شان بهتر بود.))
وقتی ما با خود راستی نکرده ایم، چگونه میتوانیم با خالق مان راست باشیم ؟
دروغ يكی از نشانه هاي نفاق و دورويی است، و کسی دروغ میگوید که فکر نفاق و شقاق و دورویی در سردارد.
پيامبر اکرم صلی الله و علیه وسلم میفرمایند:
ترجمه: ((نشانه ی منافق سه چيز است: چون سخن بگويد، دروغ گويد، و چون وعده کند، بدپيمانی نمايد، و چون امين قرار داده شود، خيانت کند.))
مؤمن واقعی دروغ نمی گويد. و به راستگویی، امانتداری و نیکی اش پابند است، حتی اگر به قیمت جانش تمام شود.
از پيامبر صلي الله عليه و سلم سؤال كردند:
آيا مؤمن مي تواند ترسو باشد؟ فرمودند: بلی. پرسيدند: آيا ممكن است بخيل باشد؟ فرمودند: بلي. پرسيدند: آيا ممكن است كه مؤمن دروغگو باشد؟ فرمودند: خير. فرد دروغگو نمی تواند دروغش را پنهان نموده يا انكار كند، بلكه دروغش آشكار و رسوا می شود.

عبدالخالق

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *

Back to top button