راپورونه

سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی: زمینه سازی بهتر اشتغال زایی در اولویت کاری ما قرار دارد

افغانستان بنابر جنگ های طولانی، عدم ثبات دایمی و تاثیرات منفی آن در بخش های مختلف، سبب شد تا مردم با هزاران نوع مشکلات مواجه شوند که شماری کثیری شان از ناحیه بیکاری های پیهم رنج می برند و در پی لقمه نانی برای امرار معیشت خود و خانواده خویش، راه های پر خم و پیچ را در داخل و خارج از کشور طی می نمایند اما از اینکه کار شان دوامدار نیست، همیشه با یاس و نا امیدی به زنده گی شان ادامه می دهند.

محمد رضا باشنده ولایت پروان که با ۶۵ سال سن و ریش سفید کراچی چهار تایره بدست دارد و تنها نان آور فامیل ۴ نفره است، می گوید:” مدت ۱۰ سال می شود که در همین کسب و کار مصروف هستم، سابق کار و بار یک کمی خوب بود، فعلا کار یک اندازه کم است، مقصد شکر گزاری می کنیم، نه به او صورتی که ما میخواهیم نمیشه، بچه ها مکتب می خوانند و تقریبا در یک ماه ۵ الی ۶ هزار افغانی بدست می آورم که کرایه خانه و امرار معیشت فامیل ام را می کنم. او می افزاید:” با این سن و سال زحمت می کشم ولی دست خود را پیش کسی دراز نمی کنم، از مزد زحمت خود نان میخورمl وی از مسوولین خواستار افزایش کار و مهیا ساختن زمینه کار برای مردم است.

وحیدالله ۳۷ ساله باشنده حوزه هفتم کابل می باشد، او نیز با کراچی دست داشته که مصروف کار و بار در شهر کابل است، شرح حال خود را چنین حکایت کرده، می گوید:” ۱۲ سال است در شهر کابل مصروف کار و بار هستم، سابق در یک شرکت ساختمانی بودم و فعلا در کراچی یک تایره بحساب جوالی گری در شهر کابل کار می کنم، وضعیت کار و بار، یک روز ۲۰۰ الی ۳۰۰ افغانی میشه و یک روز ۲۰ افغانی دستلاف هم نمیشه ولی باز هم خوش هستیم.

جواد ۱۳ ساله باشنده ولایت جلال اباد که مصروف کار شاقه در شهر کابل است شرح حال خود را چنین بیان میدارد:” یک دو سال میشه آهن کهنه و بوتل را اکثرا از نوجوانان، مردان و زنان می خریم و هم جمع می کنیم، کار و بار ما خوب است، گذاره فامیل ما می شود.” وی که مانند سایر نوجوانان شوق مکتب دارد، اما بنابر وضعیت بد اقتصادی خانواده اش نمی تواند مسیر کسب علم و دانش را بپیماید. او از مسوولین امور متفاوت تر از دیگر کارگران می خواهد تا زمینه ی خواندن مکتب را برایش مساعد سازند.

چالش بیکاری در کشور به یک معضل بزرگ تبدیل شده و روز به روز در حال افزایش می باشد، اما مسوولین مربوطه در پیوند به چگونگی و زمینه سازی کار و اشتغال زایی برای شهروندان با در نظرداشت ایمنی و صحت شغلی در هماهنگی با شرکای کاری شان رای زنی دارند.

در همین حال کار شاقه اطفال نیز در این میان قابل بحث است سمیع الله ابراهیمی سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی گفت:” کار شاقه اطفال هم مغایر ارزش‌‌های‌ اسلامی‌ و هم بر بنیاد محتوای قوانین کار نادرست‌ است، بنابر این برای جلوگیری از کار شاقه اطفال در کتگوری‌‌ های‌ گوناگون‌ تلاش‌ها‌ی ما ادامه دارد، مانند جمع‌ آوری‌ گدا‌ها که نیز جز همین تلاش‌ها‌ است و ریاست تفتیش‌ این وزارت طی‌ ماه‌ های‌ اخیر در تمام ادارات وضعیت کار را بررسی نموده و همچنان در خصوص بهبود وضعیت کار رهنمود‌ی نیز از سوی آن وزارت ساخته شده است.”

آقای ابراهیمی همچنان افزود:” بدون تردید که در این زمینه چالش‌هایی هم است و فرصت‌هایی خوبی هم و جود دارد، بر بنیاد دریافت‌های‌ وزارت کار و امور اجتماعی «کار کم و مزد کم» یک نگرانی‌ پنداشته می‌شود که این وزارت برای پایان دادن به همه‌ چالش‌ ها‌ی مرتبط‌ به آن با تمام توان تلاش می نماید و سازمان بین‌المللی کار(ILO) همکار همیشگی‌ این وزارت بوده و با هماهنگی بنیادی برای زدودن‌ مسایل مرتبط همواره تلاش های مشترک صورت می گیرد.

نامبرده اذعان داشت :” فرستادن نیروی بشری به خارج از افغانستان جزو دیگری از استراتیژی‌ ها‌ی بلند‌ مدت این اداره پنداشته می‌شود و به عنوان یک اولویت‌ در دستور کار این وزارت قرار دارد که برای نهادینه‌ شدن این پروسه با برخی از کشور ها صحبت شده وعملی شدن این روند الزامی‌ و حتمی است. وی تصریح کرد که:” برای بهبود‌ وضعیت در کشور و فراهم‌ آوری‌ سهولت‌ها، اخذ تعهدات‌‌ برای از بین بردن بیکاری، وزارت کار و امور اجتماعی سازو‌کار‌ کنفرانس ملی‌ کار را تقریبا نهایی ساخته و رهبری این وزارت همواره تلاش دارد که با برگزاری این کنفرانس‌ به چالش‌ها در این خصوص به گونهٔ بنیادی رسیده‌گی‌ صورت گیرد. این درحالیست که سازمان بین المللی کار در آخرین گزارش خود اعلام کرده که بیش از ۷۰ درصد از نیروی کار جهان بر اثر تغیرات اقلیمی با خطرات بالقوه سلامتی رو برو هستند.

آمار سازمان یاد شده نشان میدهد که تجدید نظر در سیاست های مربوط به سلامت و ایمنی حرفه ای برای مقابله با تهدیدات نو ظهور ناشی از تغیرات اقلیمی، امر بسیار ضروری است.

قابل یاد آوریست که جلسه سه جانبه نیز در پیوند به دریافت راه های حل به مشکلات بیکاری در کشور، از سوی وزارت کار و امور اجتماعی و شرکای کاری شان با حضور مقامات امارت اسلامی و موسسات بین المللی تدویر و بحث های لازم صورت گرفته و تصامیم لازم در خصوص کاریابی و اشتغال زای مبتنی بر ایمنی و صحت شغلی اتخاذ گردید .

قیس قادری

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *

Back to top button