افغانستانراپورونه

ملابرادر در نشست اتاق تجارت افغانستان- امریکا: زمینه سرمایه‌گذاری تاجران داخلی و خارجی در افغانستان مساعد شده است

نشست مشترک میان اتاق تجارت افغانستان با اتاق تجارت امریکا تحت نام روابط تجارتی و اقتصادی افغانستان دیروز (چهارشنبه، ۱۵سنبله) در کابل برگزار شد. دراین نشست ملاعبدالغنی برادرآخند؛ معاون اقتصادی ریاست الوزرای امارت اسلامی افغانستان، جیفری کریگو؛ رئیس اتاق افغانستان- امریکا، توکل احمدیار؛ رئیس اتاق تجارت وسرمایه گذاری افغانستان ، آرین عظیمی؛ تجارملی،مولوی عبدالله عزام سکرترخاص معاونیت اقتصادی،جاهد عظیمی؛ رئیس اجرایوی کام ایر ،غلام جیلانی وفا؛ معین وزارت ترانسپورت و هوانوردی، مایل خیرخواه،رئیس اتاق بین المللی در افغانستان، شیرباز کمین زاده وحکمت مشاور شورای اقتصادی درهوتل سرینا اشتراک نموده بودند.
درابتداء ملاعبدالغنی برادرآخند معاون اقتصادی ریاست الوزرا گفت: خوشحالم که دراین جلسه بزرگ اشتراک دارم که همه تاجرو سرمایه گذاران داخلی وخارجی وجود دارد و از همین آدرس به تمام تجاران وسرمایه گذران داخلی وخارجی صدا می‌زنم که حالا در افغانستان زمینه تجارت وسرمایه گذاری مساعدشده است، الحمدلله امنیت سراسری تأمین است ، فساد اداری وجود ندارد، مواد مخدر، کشت و قاچاق نمیگردد، عواید ملی زیادشده و تولیدات داخلی هم بیشترشده است.
ملا برادر افزود: ما یک کمیته بین الوزرایی ایجاد کردیم که باید به تمام مشکلات وپیشنهادات تاجران ما رسیدگی کامل نمایدو تمام متخصصین امور اقتصادی و تجارتی را گرد هم آورده ایم و شب روز درزمینه کار وتلاش می نمایند.
به همین ترتیب جیفری کریگو؛رئیس اتاق تجارت افغانستان- امریکا صحبت کرده گفت: ما تلاش داریم تا تغییر بیاوریم، ما زیربنای سکتورخصوصی را حمایت میکنیم ومشکلات در20 سال گذشته از هرلحاظ زیاد بود وما به شما تاجران وسرمایه گذاران همکاری میکنیم و بخصوص دربخش هوانوردی و در ماه نوامبر هم یک جلسه در این خصوص خواهیم داشت، حالا نقش سکتوری خصوصی خیلی مهم است چون کمک‌ها محدود شده است و ما روی یک استراتیژی کار میکنیم تا همه یکجا به پیش برویم. دولت سابق از سکتور خصوصی زیاد استفاده نتوانست.
همچنان ابراهیم محب یکی از تاجران کشورظهارداشت: مبنای اصلی شروع سرمایه گذاری دریک کشور؛ صلح، امنیت و فضای سرمایه گذاری است که حال این فضا کاملا در افغانستان مساعد شده است و درفضای اقتصاد جدید باید تمام تاجران افغانستان که درداخل وخارج هستند سهم فعال بگیرند ومصدر خدمت برای هموطنان خویش شوند و ازحکومت امارت اسلامی افغانستان هم تقاضاداریم که باید سکتورخصوصی و سرمایه گذاری را مورد توجه قرارداده حمایت نمایند.
ابراهیم رئیس(AIB) بانک گفت: سرمایه گذار جای میرود که امنیت باشد وفضای سرمایه گذاری باشد که اکنون چنین فضافراهم شده است.
حاجی عبدالله بیان داشت: ماسعی داریم که با تاجران دنیا صحبت کنیم و مسئولین وزارت ها، تاجران، بخصوض زنان تجارت پیشه هم به ترتیب درقسمت هماهنگی و حمایت ازسوی امارت اسلامی و جامعه جهانی صحبت کردند وتاجران خارجی تأکید کردند که ما بعد از تحول تصورما ا زافغانستان بسیار خراب بود ولی حالا که عملا آمدیم بسیارمتفاوت وخوب می بینیم وما نه تنها تجارت واقتصاد افغانستان راه بهبود میبخشیم بلکه تجارت واقتصاد را بشکل کاربردی آن به شکل ستندرد جهانی وبا ستراتیژی وپلان مشخص تسهیلات ، تجهیزات وتکنالوژی فراهم مینماییم. وما از هیئت امریکایی تقاضا داریم تا به حکومت و مردم امریکا تصویر واقعی افغانستان را بازگو کنند.
حکمت مشاور شورای اقتصادعلاوه کرد: امارت اسلامی باید سیاست های اقتصادی را پیگیری کند تا افغانستان درداخل وخارج تصویرواقعی اش نمایان گردد.
وزارت هوانوردی تصریح کرد : زمینه انتقال اموال به تمام جهان فراهم است. اگر تجارت خوب شود عواید وزارت هوانوردی هم بهتر میشود و فعلا پانزده میلیون خسارت در بخش هوای به وجود آمده که به همکاری تیم تخنیکی قطرو ایالات متحد عربی ترمیم شده است و هوانوردی یک بخش از خدمات عامه است ما از تاجران میخواهیم تا به جهانیان اذهان کنند که این بخش خدمات عامه را انجام میدهد وسرمایه جایی میرود که مشکلات نباشد تاجر جایی می‌رود که زیان نکند. ما داد خواهی میکنیم تا پول‌های بلاک شده افغانستان ازاد شود.
توکل احمدیار رئیس اتاق تجارت خاطرنشان ساخت: با امدن امارت اسلام شرایط کاروبارهر روز رو به بهبود است. مسوولین حکومت امارت اسلامی دراین زمینه تلاش‌های زیادی کرده و امنیت تامین است، من به تمام تاجران میگویم که اکنون بهترین زمان برای سرمایه گذاری درافغانستان است‌.
اغا خیرخواه تاجرملی اشاره کرد: تاجران در سالهای گذشته روزهای سختی را دیدند و اکنون شرایط کاملا فرق کرده من در زمان حکومت گذشته سه بار اختطاف شدم و مجبور شدم کشور را ترک کنم حالا هم برنامه های سرمایه گذاری خود را در افغانستان دارم وتمام سرمایه گذاران وتاجران که حالا خارج هستند بیایند و سرمایه‌گذاری کنند، چون آنان از اثربی امنیتی در20 سال گذشته خارج رفته اند.
شیربازکمین زاده رئیس اتاق صنایع گفت: مشکلات زیادی در افغانستان حل شده و زمینه سرمایه گذاری فراهم شده است وما از مقامات امارت اسلامی و مشخصا از ملابرادر میخواهیم تا تولیدات داخلی را حمایت کند‌. وظیفه ما و حتی خارجی‌ها است تا تجارات بین المللی را تشویق کنند تا در افغانستان سرمایه گذاری کنند چون زمینه فراهم است و افغانستان در این بخش نیازمند است.
نجیب الله امیری عضواتحادیه بانکداری بیان داشت: بانک ها حیثیت قلب یک دولت را دارد و ما در دوسال بعضی مشکلات را سپری کردیم اما حالا تمام مشکلات حل شده و بانک‌ها ثبات شان را قطعی کرده اند.
محمد رفیع تیموری

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *

Back to top button