افغانستان

وزارت شهدا و معلولین:‌ پرداخت  بیش از ۱۱ میلیارد افغانی برای وارث ین شهدا و معلولین در سال گذشته

شریعت: افغانستان در چندین دهه جنگ قربانی های بی شمار داده و این جنگ ها تعداد زیادی پدران و مادران را بی فرزند، خانم ها را بی شوهر، جوانان و اطفال را بی پدر و مادر کرده و جمع کثیری از ورثه شهدا، بیوه ها، معلول و معیوب را بجا مانده است که مسؤلیت عمده رسید گی به آنان را وزارت شهدا و معلولین بر عهده
دارد.

گل محمد باشنده ولایت کندز که در سال ۱۳۶۴ به اثر انفجار ماین یک پای خود را از دست داده
می گوید
: «پای خود را در زمان روس ها در نتیجه انفجار ماین از دست دادم، قبلاً پاکستان بودم و چندین سال است که حقوق معلولیت ام را می‌گیرم پروسه شفاف است، حالا عریضه کردیم اسنادم را از ولایت کندز به ولایت کابل انتقال می‌دهم.»

وی از مسؤلین می‌خواهد تا حقوق معلولین را به وقت و زمانش بدهند تا به دیگران دست شان دراز نباشد.

مرید خان باشنده ناحیه نهم کابل ۶ ساله بوده، دو پای اش در دوره قبلی مجاهدین فلج شده، او نیز با دل پر از درد بیان می‌دارد:» در خانه ی ما مرمی خورد و پس از به هوش آمدنم، دیدم که هردو‌ پایم فلج هستند، تقریباً ۷ سال می شود که حقوق معلولیت ام را می گیرم، سال قبل نصف حقوق ام را دادند، نصف دیگر اش را ندادند و معلولین قشر مظلوم است، نباید دیگر هم رنج ببیند.»

خانم احمد بیک باشنده چهار قلعه وزیر آباد که بیوه است می گوید:» شوهر و پسرم ۱۱ سال پیش شهید شده اند، دوسال حقوق شان را گرفتم، بعد از آن برایم نداده اند. وی می گویند که طفل کوچک  و وارث ندارد و آمده تا حقوقش را دریافت کند.

وی گفت:»حالتم خراب است، با نان و چای چاره سازی می کنم و از مسؤلین خواهان حقوق شوهر و پسرم استم».

در عین حال فیصل خاموش سخنگوی وزارت شهدا و معلولین گفت:» این وزارت به شمول مرکز در تمام کشور برای ورثه شهدا، یتیمان، بیوه ها ومعلولین در بخش های مختلف کمک های نقدی، مساعدت، معاش ماهانه، آموزش حرفه و ساخت اعضای بدن مصنوعی در بخش صحت خدمات ارائه می کند. وی افزود که اصل مهم ما در جهت حل مشکلات و بهبود وضعیت اقتصادی آن طیف بزرگ است. در بخش معلولین و معیوبین یک مقدار ماهانه و مساعدت تعیین شده که برای تعدادی از معلولین ماهانه ۱۵ هزار، بعضی ها ۱۰ هزار و برای دیگران ۸ هزار، ۵ هزار، ۳ هزار و کمتر از ۳ هزار پرداخت می‌گردد.

آقای خاموش اضافه کرد:» بخش یتیم ها کتگوری بندی شده است، یتیم های امارت اسلامی شامل آنعده شهدا که بخاطر برقراری نظام اسلامی و حفاظت از آن شهید شده اند در نزد ما ثبت و راجستر گردیده اند، شهدای ملکی در دوطرف جانبین به اثر بمبارد ها شهید شده و در جنگ دخیل نبوده و یتیم های اشخاصیکه در نظام قبلی بودند، نیز در این وزارت ثبت و راجستر هستند که برای هر یتیم بدون فرق، تبعیض و سمت مبلغ ۲ هزار افغایی توزیع می‌گردد.

وی اشاره نمود که:» به اساس ترحم و شفقت بزرگان امارت اسلامی برای معلولین اداره قبلی مانند: پولیس، اردو، کماندو و قطعات ۰۱ نیز معاش و مساعدت ماهانه می شود و معلولین ملکی و مادر زاد نیز همرای ما ثبت و راجستر می باشند که یک اندازه معاش برای شان مقرر شده است.

رئیس اطلاعات و آگاهی عامه و سخنگوی وزارت شهدا و معلولین تصریح کرد که:» در افغانستان ۶ لک و ۱۴ هزار یتیم، بیوه، معلول و معیوب ثبت و راجستر می باشد که از آن جمله ۱ لک و ۸۰ هزار معلول، ۳ و نیم لک یتیم و ۹۰ هزار آن بیوه هستند. وی علاوه کرد که در سال گذشته به شمول مرکز ۱۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون افغانی برای ورثه شهدا، معلولین و بیوه ها از طریق بانک جهانی برای شان پرداخت شده و همچنان خانواده هایی بودند که تعداد یتیم هایش به ۲۵ تا ۲۹ تن می‌رسید، نظر به تعداد آنها ۵، ۶ و ۷ لک افغانی به گونه شفاف توزیع گردیده است.

وی خاطر نشان ساخت که تمامی معاش و مساعدت ها از بودجه ملی بوده و موسسات در این پروسه دخیل نبوده اند، البته موسسات جهانی و بنیاد های خیریه به اساس توافقنامه با این وزارت در بعضی ولایات برای ۱ لک و ۴۰ هزار خانواده موادخوراکی، غیر خوراکی و پول نقد در سال یک بار و دو بار توزیع کرده اند و همچنان برای تعدادی معلولین بخاطر کسب و کار از سوی آنان موترسایکل زرنج توزیع گردیده و دکان نیز ساخته شده است.

نامبرده همچنان بیان داشت:» تلاش های ما در راستای سیستم ورثه شهدا، معلولین، و بیوه ها و تبدیل شدن آن به سیستم الکترونیک جریان دارد تا تمامی آنها ثبت و راجستر سیستم شوند و زمینه آموزش حرفه از قبیل خیاطی، کمپیوتر، ترمیم موترسایکل، یخچال و برق مساعد شده و سعی داریم تا آنرا افزایش دهیم. وی برای طبقه ورثه شهدا و معلولین خطاب نموده و اطمینان داد که زمان جعل، تذویر و رشوت خوری تمام شده و به این نام دیگر به کسی مراجعه نکنند و اکنون برای مستحق واقعی بدون نظرداشت کدام طمعه رسیدگی می شود. وی از موسسات جهانی و بنیاد های خیریه خواست که یتیم، بیوه و معلول معیوب در افغانستان بسیار زیاد است و بالاترین ارقام را دارد، در خصوص رسیدگی بهتر با این قشر مظلوم در جهت کمک های نقدی، آموزش حرفه و مساعد ساختن زمینه کار با این وزارت همکاری های همه جانبه نمایند.

قابل یادهانیست که چندین دهه جنگ در افغانستان بر علاوه تاثیرات منفی در بخش های تعلیمی، صحی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی؛ تعدادی کثیری از هموطنان ما جان های خود را از دست داده، تعدادی هم معلول و معیوب و شماری هم بی خانمان گردیده و در دیار غربت راه هجرت را در پیش گرفته اند.

قیس قادری

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *

Back to top button