لیکنېمقالی اوتبصرې

عوامل غیرمستقیم مؤثر بر ثبات ارز کشور ما

قسمی که آمار و ارقام نشان می‌دهد در چند ماه اخیر ارز افغانی در مقابل دالر نسبت به هر زمانی ثبات بیشتری داشته و این امر باعث شده که این ارز در سطح منطقه به یکی از با ثبات ترین ارزها شمرده شود. اگر چه کارشناسان امور اقتصادی تزریق منظم دالر از طریق بانک مرکزی (د افغانستان بانک) به بازار، کنترل بر مرزها جهت قاچاق نشدن دالر به خارج و خرید و فروش به پول افغانی را از عوامل مؤثر بر ثبات ارز افغانی می دانند، اما عوامل دیگری نیز به صورت غیر مستقیم بر ثبات پول افغانی در مقابل اسعار خارجی تاثیر گذار است که به چند نمونه‌ی آن اشاره می کنیم:تصمیم گیری های داخلی: بدون شک تصمیم گیری های داخلی برعلاوه بخش های دیگر در ثبات ارز نیز مؤثر واقع گردیده است.
وجود دولت واحد و مرکزی: قدرت مرکزی قوه‌ی موثر است بر داشتن یک سرزمین، تحت رهبری یک دولت که متاسفانه در گذشته این امر مهم از کشور ما رخت بربسته بود.
امنیت سرتاسری: دولت گذشته با وجود حضور چندین کشور خارجی دیگر نتوانست امنیت سرتاسری را در این خطه تامین نماید. حکومت جدید افغانستان همانند حاکمیت آن بر سرتاسر کشور؛ امنیت نیز تأمین گردیده که خود عامل موثر بر ثبات ارز افغانی است.
ریشه کن کردن فساد: بدون شک مبارزه‌ی جدی با فساد و ریشه کن شدن آن از ادارات دولتی تأثیر مستقیم بر ثبات ارز داشته است. طبق آمار نهادهای بررسی کننده‌ی خارجی، در اولین سال حکومت امارت اسلامی افغانستان، 24 پله صعود را نشان داد.نبود بروکراسی در ادارات: نبود بروکراسی در ادارات سبب انجام به موقع کارها و اجرای سریع پروژه‌ها می گردد و یقیناً بر ثبات ارز آن نیز مؤثر است.
تلاش در جهت جلب سرمایه گذاران خارجی: یکی دیگر از عواملی که امروزه بر ثبات ارز افغانی ما موثر واقع شده، تلاش‌ها و بسترسازی دولت در جهت جلب سرمایه گذاران خارجی در پروژه های زیربنائی و بزرگ است.

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *