لیکنېمقالی اوتبصرې

معافیت مالیاتی راهکار حمایتی از اقتصاد خصوصی

وزارت مالیه تخفیف مالیاتی را با هدف حمایت از بخش خصوصی اعلام کرده است.
مبصر آژانس باختر مینگارد؛ مولوی عبدالسلام حنفی، معاون اداری ریاست‌الوزرا می گوید به منظور حمایت از بخش خصوصی، ایجاد تسهیلات لازم مالیاتی به هدف رشد و تقویت سکتور خصوصی، روی دست گرفته شده است.
به گفته او پوهنتون‌ها، مدارس و مکاتب خصوصی از چهاردرصد مالیه انتفاعی که ربع وار اخذ می‌شد، برای یک‌سال معاف شده اند، همچنان برای رشد و توسعه سکتور صنعتی، مالیه ربع وار انتفاعی از چهار در صد به دو در صد کاهش یافته است و در بخش های دیگر منجمله زراعت نیز تسهیلات مالیاتی فراهم شده است. اقدامات اخیر امارت اسلامی در خصوص ایجاد تسهیلات مالیاتی بیانگر تحقق آن تعهداتی است که امارت اسلامی در خصوص رشد اقتصادی کشور و حمایت از بخش خصوصی داده است. رهایی از مشکلات کنونی و شگوفایی اقتصادی جز برنامه های امارت اسلامی است که در کوتاه مدت و دراز مدت مد نظر است.
امارت اسلامی در حالی معافیت مالیاتی و یا هم کاهش مالیات در بخش های مختلف را روی دست گرفته است که مالیات همواره یکی از درآمدهای اصلی دولت بوده و در دنیای امروز مالیات نقش انکار نشدنی در اداره جامعه و توزیع ثروت عمومی داشته است.
با آنکه امروز تمامی امور مالی کشور از منابع داخلی تمویل می شود و جمع آوری مالیات، بحث اساسی در تمویل نظام کنونی است، اما امارت اسلامی به هدف تشویق کسب‌وکار، رشد فعالیت های اقتصادی و ایجاد اشتغال بر بخش مهم از عواید مالیاتی چشم پوشید تا سکتور خصوصی حمایت شود و فعالیت شان را ادامه دهند، هدف این است تا با تطبیق شیوه های مؤثر معافیت های مالیاتی، به توسعه اقتصادی و اشتغال یابی کمک شود.
برای امارت اسلامی این امر پوشیده نیست که دولت‌ها نقشی حیاتی در توسعه اقتصادی دارند که شامل برنامه‌ریزی اقتصادی، اصلاحات نهادی، راه‌اندازی موسسات مالی، مشاغل عمومی است.آنچه را امارت اسلامی برای رشد اقتصادی ملی انجام می دهد، انواع و تعریف های زیادی دارد که ایجاد تسهیلات مالیاتی و معافیت مالیاتی بخشی از اقدامات است که می تواند توسعه همه جانبه را در پی داشته باشد. معافیت مالیاتی را می‌توان یک راهکار حمایتی از اقتصاد فردی و جمعی دانست که در کوتاه مدت و دراز مدت تاثیرات مهم در عرصه های گونه گون خواهد داشت.

تبصره آژانس باختر

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *