افغانستان

مولوی ندا محمد ندیم: نهاد‌های تحصیلی، جوانان را با روحیه‌یی خدمت به نظام و پیشرفت کشور تعلیم دهند

شیخ الحدیث مولوی ندا محمد ندیم سرپرست وزارت تحصیلات عالی، روز گذشته در» کنفرانس دینی – علمی برای اساتید نهاد‌های تحصیلی خصوصی مرکزی»، تاکید کرد که نهاد‌های تحصیلی باید جوانان را با روحیه یی خدمت به نظام اسلامی و پیشرفت کشور تعلیم دهند.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر؛ در این سمینار که با حضور شماری از مسؤلان دولتی، علمای کرام و هیئت رهبری و استادان پوهنتون‌های خصوصی مرکزی، در پوهنتون پولی تخنیک کابل برگزارشد، نخست پوهنوال عبدالرشید اقبال رییس پوهنتون پولی تخنیک کابل، در رابطه به هدف برگزاری این سمینار توضیحات داد.
او گفت: در این سمینار، در کنار آن که در رابطه به حفظ ارزش‌های دینی بحث علمی صورت می‌گیرد، فاصله میان پوهنتون‌های دولتی و خصوصی نیز از میان می‌رود و نزدیکی ایجاد می‌شود.
بعد دکتور لطف الله خیرخواه معین علمی وزارت تحصیلات عالی، در مورد ضرورت برگزاری این سمینار توضیحات داد و گفت که در جامعۀ اسلامی امر به معروف و نهی از منکر و دعوت گری، یک اصل است.
او ابراز امیدواری کرد که استادان و مسؤلان نهادهای تحصیلی خصوصی، از داشته‌های این سمینار استفاده کنند و نتایج موثر داشته باشد.
سپس نجیب الله حقانی سرپرست وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، در صحبت هایش از رهبری وزارت تحصیلات عالی به خاطر برگزاری این سمینار قدردانی کرد و در مورد اهمیت آموختن علم معلومات داد.
وی گفت: علم صفت الله ( ج ) است و این صفت را خداوند، به هر انسانی که بدهد در حقیقت نعمت بزرگ را به او داده است.
به همین ترتیب شیخ الحدیث مولوی ندا محمد ندیم سرپرست وزارت تحصیلات عالی، در سخنانش پیرامون جایگاه علم از دیدگاه اسلام توضیحات داد و در رابطه به فرق بین علم و جهل روشنی انداخت.
او این سمینار را فرصت خوب برای تبادل تجارب میان استادان پوهنتون‌های خصوصی به ویژه در قسمت مسایل دینی و علمی دانست و از استادان خواست، محصلان و جوانان را با روحیه‌یی خدمت به نظام اسلامی، رفاه مردم و پیشرفت کشور تعلیم و تربیه دهند.
سرپرست وزارت تحصیلات عالی همچنان از مسؤلان و استادان نهاد‌های تحصیلات عالی خصوصی، به قدردانی یاد کرد و گفت که آنان با وجود مشکلات، سلسله تحصیل و تدریس را پیش بردند .
وی متعهد شد که به مشکلات نهاد‌های تحصیلی و استادان رسیدگی صورت می‌گیرد و در این رابطه کمیته‌یی نیز موظف شده است.
داکتر طارق کمال رییس اتحادیۀ پوهنتون های خصوصی گفت: پیشرفت و ترقی هر جامعه و کشور بستگی به تحصیل و تعلیم افراد آن جامعه و کشور دارد و این پیشرف بدون حمایت و ارتقای نهادهای تحصیلات عالی فراهم شده نمی‌تواند.
او تاکید کرد که استادان در کنار تحقیق و تدریس، باید در ساختن شخصیت جوانان نیز تمرکز کنند.

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *