بېلابېلې لیکنې

تمامی ساخت و ساز منازل در کشور معیاری و اساسی می‌شود

داوودناظری

غیر معیاری بودن ساخت و ساز در شهرها و مناطق دور دست کشور، یک مانع بزرگ بر سر راه توسعه و خطر کلان جانی برای شهروندان به شمار می‌رود. امسال در نتیجه تداوم باران‌ها، تعداد زیادی از خانواده ها آواره گردید و تعدادی زیادی از مردم از بین رفت.

مبارکشاه روحانی معاون اتحادیه شرکت‌های ساختمانی کشور به روزنامه شریعت می‌گوید: در گذشته به دلیل فساد گسترده و نبود نظارت و کنترول از سوی حکومت جمهوریت، بیشتر منازل و شهرک ها به گونه غیر معیاری ساخته شده. به گفته ایشان این مسئله هم جان و مال مردم را به خطر انداخته و هم برنامه های توسعه‌ای را با کندی مواجه کرده است. وی از امارت اسلامی افغانستان می‌خواهد که با کنترول و نظارت دقیق از جریان ساخت و ساز، بر سهولت در امر خانه سازی توجه کند تا برای مردم زمینه کار فراهم شود.

محمد کمال افغان سخنگوی وزارت شهرسازی و مسکن به روزنامه شریعت می‌گوید: بعد از این تمامی ساخت و ساز منازل در کشور معیاری و با مواد پخته و اساسی خواهد بود. وی تاکید می‌کند که از هرنوع ساخت وساز غیر معیاری منازل بالای ملکیت های غصبی و غیر پلانی جلوگیری می‌شود. به گفته آقای افغان، ساخت و ساز خانه ها باید مطابق ماستر پلان، در مکان‌های دوراز حوادث طبیعی و بالای زمین های دارای قباله شرعی صورت گیرد و مواد آن نیز اساسی و معیاری باشد.

نعمت الله بارکزی سخنگوی شاروالی کابل نیز به روزنامه شریعت می‌گوید: تمامی ساخت و سازهای جدید در پایتخت مطابق ماستر پلان و معیاری است و برای ساخت و ساز خودسر و در زمین های غصبی و جنجالی اجازه داده نمی‌شود.

کابلیار مدیر اطفائیه کابل نیز به روزنامه شریعت می‌گوید: قبل از آغاز کار هر منزل وساختمان، مسایل امنیتی و آتش نشانی آن نیز از سوی متخصصان اطفائیه کابل بررسی می‌شود. به گفته وی در گذشته ساخت و ساز به گونه‌ی بوده که نه لوله آب مشخص بوده، نه مسیر رفت و آمد برای نیروهای اطفائیه وجود داشته و هیچ مسایل ایمنی آن رعایت نشده است.

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *

Back to top button