افغانستانراپورونه

صادرات چشم‌گیر افغانستان در ماه حوت سال گذشته

شریعت: افغانستان در ماه حوت سال گذشته بیش از صد وچهل میلیون دالر صادرات داشت.
اداره ملی احصائیه و معلومات ارقام مربوط به صادرات و واردات افغانستان را در ماه حوت سال ۱۴۰۲ جمع‌آوری و تحلیل نموده است که مجموع ارزش صادارت کشور در این ماه به ۱۴۱٫۱ میلیون دالر و مجموع ارزش واردات به ۷۸۹٫۶ میلیون دالر می‌رسد.
این در حالی‌ست که مجموع ارزش صادرات کشور در ماه حوت سال ۱۴۰۱ به ۱۷۴ میلیون دالر می‌رسید؛ تحلیل ارقام نشان می‌دهد که در ماه حوت سال ۱۴۰۱ نسبت به همین ماه سال ۱۴۰۲، صادارت ۳۲٫۹ میلیون دالر بیش‌تر بوده است.
از سوی هم مجموع ارزش واردات کشور در ماه حوت سال ۱۴۰۱ به ۶۹۰٫۴ میلیون دالر می‌رسید که در همان ماه سال ۱۴۰۲ در ارزش واردات ۹۹٫۲ میلیون دالر افزایش آمده است.
ارقام نشان می‌دهد که بیش‌ترین صادرات در ماه حوت سال ۱۴۰۲ به کشورهای پاکستان، هندوستان و امارات متحده عربی بوده در حالی‌که در ماه حوت سال ۱۴۰۱ به کشورهای پاکستان، هندوستان و چین بوده است. هم‌چنان بیش‌ترین واردات در ماه حوت سال ۱۴۰۱ و ماه حوت سال ۱۴۰۲ از کشورهای ایران، پاکستان و چین بوده است.
قابل یادآوری است که صادرات شامل صادرات مجدد بوده و واردات شامل واردات محصولی و غیر محصولی می‌باشد.
پیش از این وزارت صنعت و تجارت اعلام کرده بود که صادارت افغانستان در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل آن شش درصد کاهش یافته است.
بر اساس آمار وزارت صنعت و تجارت افغانستان در سال ۱۴۰۲ به ارزش یک میلیارد و ۸۱۱ میلیون دالر صادرات داشته است.
عبدالسلام جواد سخنگوی این وزارت مهم‌ترین دلیل کاهش صادرات را کاهش قابل ملاحظه صادرات زغال سنگ اعلام کرده است.
گفته شده است که بیشتر اقلام صادراتی افغانستان در سال گذشته محصولات زراعتی بوده که شامل پنبه، انجیر خشک، پیاز، انگور، سیب، زعفران و انار می‌شود. این محصولات به کشورهای پاکستان، هند، امارات متحده عربی، قزاقستان، چین، ایران، ترکیه، اوزبیکستان، تاجیکستان و امریکا صادر شده است. اسفندیار

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *