افغانستانمرکې

وزارت زراعت: 33 هزار متریک تن گندم اصلاح شده بذری برای دهقانان توزیع شده است

شریعت: مسئولان در وزارت زراعت میگویند که این وزارت در همکاری با سازمان خوراک و زراعت ملل متحد و سایر نهاد های مدت رسان در سال جاری حدود 33 هزار متریک تن گندم بذری اصلاح‌شده برای دهقانان توزیع کرده که از آن میان نظر به معلومات ما مقدار بیشتر از 30 هزار آن در 34 ولایت کشور توزیع‌شده است و توزیع متباقی نیز جریان دارد.
خبرنگار روزنامه شریعت مصاحبه‌ای را با مصباح الدین مستعین سخنگوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری کشورانجام داده است.
وی گفت:« درمجموع باهمکاری با سازمان خوراک و زراعت ملل متحد و سایر نهاد های مدت رسان در سال جاری در نظر گرفته‌شده بود که حدود 33 هزار متریک تن گندم بذری اصلاح‌شده برای دهقانان توزیع شود که از آن میان نظر به معلومات وزارت زراعت مقدار بیشتر از 30 هزار آن در 34 ولایت کشور توزیع‌شده است و توزیع متباقی نیز جریان دارد. در کنار توزیع تخم بذری حدود 50 هزار متریک تن کود کیمیاوی سیاه‌وسفید نیز برای دهقان کشور توزیع گردیده است».
پرسش: در سطح کشور از روند توزیع پول نقد برای مستحقین هم معلومات بدهید که به چه مبلغ و برای چند خانواده بوده‌اند؟
پاسخ: روند توزیع پول از طریق نهادها و مؤسسات مدد رسان در ولایت‌های مختلف کشور انجام‌شده است که بیشتر معلومات آن نزد مؤسسات است و تا حالا معلومات دقیق در مورد آن به وزارت زراعت مواصلت نورزیده است.
پرسش : در سال آینده پلان وزارت زراعت، آبیاری ومالداری چیست؟
پاسخ: این وزارت پلان مشخصی را جهت تطبیق پروژهای زیربنایی جهت رشد و انکشاف سکتور زراعت و مالداری کشور در نظر دارد که در حال حاضر متخصصین وزارت زراعت بالای آن کار می‌نمایند که پس از تکمیل و منظوری رهبری این وزارت در خدمت رسانه‌ها قرار می‌گیرد.
پرسش: به چه تعداد زارعین را آموزش مسلکی راجع به زراعت داده‌اید و چه تأثیر بر زراعت خواهد داشت؟
پاسخ: وزارت زراعت از طریق مدیریت‌هایش در تمام ولایات کشور در بخش‌های گوناگون برای هزاران تن از دهقانان برنامه‌های آموزشی را برگزار کرده است که بدون شک این برنامه‌ها در مکانیزه سازی زراعت و مالداری، در بلند بردن آگاهی دهقان از روش‌های نوین کشت و بلند بردن سطح کیفیت و کمیت محصولات زراعتی و مالداری در کشور نقش اساسی دارد.
پرسش: چند فیصد زراعت افغانستان مسلکی است؟
پاسخ: اراییه پرسش دقیق در این مورد بسیار دشوار است چون تشخیص این‌که چه تعداد از دهقانان کشور با کدام روش به کشت و پرورش می‌پردازند در حال حاضر ناممکن است و نیاز است تا یک سروی جامعه که نیاز به امکانات زیادی دارد، راه‌اندازی شود تا دقیق این امر تعیین گردد.
اما وزارت زراعت تمام تلاش خویش را انجام می‌دهد تا سکتور زراعت و مالداری کشور را از حالت سنتی به مدرن تغییر دهد و زراعت کشور را مسلکی سازد.
پرسش : تا چند سال آینده زراعت افغانستان مسلکی می‌شود و افغانستان هم به خودکفایی می‌رسد و دراین‌باره پلان و پالیسی شما چیست؟
پاسخ: مسئولان و متخصصان وزارت زراعت در حال حاضر بالای استراتژی پنج‌ساله رشد و انکشاف زراعت و مالداری کار می‌نمایند که در آن استراتژی تمام مراحل رشد، انکشاف و مسلکی سازی زراعت کشور درج‌شده است که پس از منظوری رهبری وزارت زراعت جزیات استراتژی با تمام رسان‌ها شریک ساخته می‌شود و بدون شک که مسلکی سازی و خودکفایی سکتور زراعت کشور نیاز به زمان طولانی و کار فراوان دارد که در این راستا رهبری این وزارت مصمم و متعهد به رسیدن این دو هدف یعنی خودکفایی و مسلکی سازی می‌باشند.
پرسش: مشکلات عمده دهاقین در جامعه چیست؟
پاسخ: در حال حاضر کم بود آب به دلیل خشک‌سالی، استفاده از ابزار سنتی تولید و نبود بازار مناسب برای فروش محصولات زراعتی از چالش‌های جدی است که دهقانان کشور به آن مواجه هستند که وزارت زراعت تمام تلاش خویش را انجام می‌دهد تا این مشکلات دهاقین کشور را رفع نماید.
پرسش: پیام شما برای مردم و دونرهای کمک‌کننده جهانی چیست؟
پاسخ:ما از تمام مردم کشور می‌خواهیم که بیایند در سکتور زراعت کشور کار و فعالیت نمایند و هرگونه امکانات و سهولتی که نیاز دارند از سوی وزارت زراعت برای شان فراهم می‌ شود و خاصتا از سکتور خصوصی کشور و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی می‌خواهیم که بیایند و در بخش زراعت سرمایه‌گذاری نمایند چون بهترین منابع در این سکتور در افغانستان موجود است و می‌توانند نفع بیشتر به دست بیاورند.
همین‌گونه از تمام سازمان‌های فعال در سکتور زراعت و مالداری و نهاد های مدت رسان می‌خواهیم که دست افغانستان را در این بخش بگیرند و همکاری‌های لازم را با وزارت زراعت انجام دهند چون سکتور زراعت و مالداری افغانستان در چهل اکثر زیربناهایش را ازدست‌داده است و نیاز است که تمام بخش‌ها از سر بازسازی و ترمیم گردد. بنا ما از همه نهاد های مدد رسان می‌خواهیم که با دهقانان و مالداران کشور همکاری نمایند. تیموری

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *