افغانستان

افتتاح بخش‌های داخله و جراحی بیماری سرطان در شفاخانۀ تدریسی علی آباد

شیخ الحدیث مولوی ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی، دیروز بخش‌های جراحی داخله و بیماری سرطان را در شفاخانۀ تدریسی علی آباد، افتتاح کرد.
در مراسمی که به این مناسبت در پوهنتون علوم طبی کابل برگزارشده بود سرپرست وزارت تحصیلات عالی، در سخنانش گفت: جای خوشی است که امروز در نتیجۀ تلاش‌های مسوولان پوهنتون طبی کابل و شفاخانۀ تدریسی علی آباد، شاهد افتتاح بخش های جراحی و داخله بیماری سرطان در این شفاخانه هستیم.
وی افزود که بسیار از بیماران سرطان به خاطر تداوی و به منظور نبود امکانات لازم در افغانستان، به خارج از کشور می‌روند و مصارف هنگفت را متقبل می‌شوند.
سرپرست وزارت تحصیلات عالی تاکید کرد که امارت اسلامی در کنار تامین امنیت در سراسر کشور، در راستای رفع مشکلات مردم در سایر بخش‌ها می‌کوشد و تسهیلات لازم را برای آنان فراهم می کند.
او از افغانان متخصص و با تجربه که در خارج از کشور به سر می‌برند، خواست که به افغانستان برگردند و گفت که اکنون زمینۀ کار و خدمت بهتر به خاطر رفع مشکلات مردم در کشور فراهم شده است.
بعد پوهنیار دکتور فضل رحمان رحمانی رئیس پوهنتون علوم طبی کابل، در رابطه بیماری سرطان معلومات داد و گفت که از جملۀ بیماری های که در جهان باعث مرگ انسان ها می شود یکی هم بیماری سرطان است.
او گفت: در شفاخانۀ تدریسی علی آباد تنها بخش تشخیص بیماری سرطان وجود داشت و امروز ما شاهد افتتاح بخش‌های جراحی و داخله سرطان هستیم و تلاش داریم که با فراهم شدن امکانات، بخش شعاع (رادیو تراپی) بیماری سرطان را نیز در این شفاخانه ایجاد کنیم.
سپس پروفیسور دکتور محمد نذیر نعیمی، در صحبت هایش ایجاد بخش های متذکره را در شفاخانه تدریسی علی آباد گام مهم دانست و ابراز امید واری کرد که تا چند سال آینده تمام بیماران سرطان در کشور تداوی شوند.
به همین ترتیب داکترعبدالمطلب شینواری رئیس شفاخانه تدریسی علی آباد، در رابطه به بخش‌های جراحی و داخله بیماری سرطان معلومات داد و گفت که این بخش‌ها به مصرف 20 میلیون و 804 هزارو 643 افغانی، حمایت مالی وزارت تحصیلات عالی، سازمان صحی جهان و کمیتۀ بین المللی صلیب سرخ تجهیز شده است.
وی گفت: در بخش تداوی بیماری سرطان شفاخانه تدریسی علی آباد، اکنون 40 بستر برای بیماران مرد و زن وجود دارد و تلاش داریم که با فراهم شدن امکانات این بخش را به یکصد بستر ارتقا دهم.
داکتر شینواری از سازمان صحی جهان و سایر نهاد های ملی و بین المللی که در بخش صحت کار می کنند، خواست که در قسمت زیربنا، دوا ، تجهیزات و وسایل مورد نیاز، بخش بیماری سرطان شفاخانه تدریسی علی آباد را کمک و همکاری کنند.
همچنان در این مراسم داکتر احمد سیرپاحون رییس طب معالجوی وزارت صحت عامه، در صحبتی ایجاد بخش‌های داخله و جراحی بیماری سرطان را اقدام نیک در تداوی بیماران سرطان دانست.
وی گفت که بخش تداوی بیماری سرطان شفاخانه تدریسی علی آباد، به امکانات بیشتر نیاز دارد و باید حمایت بیشتر شود.
داکترسید اکرام هاشمی یک مسوولان برنامه ملی کنترول سرطان، گفت که بر اساس تحقیق و تخمین سازمان صحی جهان در سال 2020 میلادی، از جملۀ 23 هزار افغان مبتلا به بیماری سرطان 16 هزار نفر آن جان شان را ازدست داده اند.
وی افزود که به اساس تخمین این سازمان 40 هزار تن در افغانستان مبتلا به بیماری سرطان اند و ممکن است تا 5 سال زندگی شان را از دست بدهند.
در اخیر این مراسم سرپرست وزارت تحصیلات عالی، در حالی که مسوولان متذکره نیز حضورداشتند، به شفاخانه تدریسی علی آباد رفت و بخش‌های جراحی و داخله بیمار سرطان را افتتاح کرد.

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *