ساینس او ټکنالوجيلیکنې

انترنت و خدمات مخابراتی در افغانستان؛ چالش‌ها و راهکارها

در افغانستان سابقه فعالیت مخابرات به بیشتر از هفت دهه و سابقه فعالیت انترنت به بیشتر از بیست سال می‌رسد. اکنون گسترش خدمات مخابرات و انترنت در کشور، فرصت های زیادی را در بخش‌های آموزشی، فرهنگی و در آمدزایی فراهم کرده است. به هر اندازه که چالش‌ها حل گردد، به همان اندازه فرصت‌ها و مزایای استفاده از آن نیز بیشتر می‌گردد.
چالش‌ها کیفیت پایین و هزینه بالا، یکی از چالش‌های شبکه های مخابراتی به خصوص انترنت در افغانستان است. کاربران می‌گویند قیمت انترنت و مخابرات در کشور نسبت به کشورهای همسایه بلند، اما سرعت و کیفیت آن پایین است. حتی در برخی مناطق دوردست کشور مردم به شبکه های مخابراتی به خصوص انترنت دسترسی ندارند. الیاس باشنده ولسوالی کجران دایکندی به روزنامه شریعت می‌گوید آنجا فقط یک پایه آنتن سلام است و بقیه شبکه ها فعالیت ندارند و حدود چندین هزار نفر از شبکه های مخابراتی و انترنت محروم هستند.
حسن افضلی استاد در یکی از مراکز آموزشی در کابل به روزنامه شریعت می‌گوید، در برخی مواقع حتی در بخش ارسال فایل آموزشی به شاگردان و دانش آموزانش انترنت درست کار نمی‌کند. او تاکید می‌کند که انترنت مهمترین وسیله آموزشی است و جوانان باید به گونه درست از آن استفاده کنند.
جواد حسنی یکتن از محصلین کشور به روزنامه شریعت می‌گوید، نرخ انترنت بالا است و بسیاری از محصلین توانایی خرید آن را ندارند. او از امارت اسلامی افغانستان می‌خواهد که در قسمت کاهش قیمت انترنت بیشتر توجه کند.
از نظر متخصصان تکنولوژی و انترنت، توجه به زیرساخت‌های مخابراتی در کشور، از دیگر راهکارها در بخش افزایش سرعت انترنت است. داکتر فروغ به روزنامه شریعت گفت: نبود زیرساخت‌های معیاری، دور بودن افغانستان از دیتا و پرداخت حق ترانزیت به چندین کشور و استفاده بیشتر کاربران از گوشی‌های همراه، سبب برخی مشکلات از جمله قیمت بالا و سرعت پایین انترنت شده است.
مسئولان اداره اترا می‌گویند تلاش‌ها برای ایجاد رقابت سالم میان شرکت‌های مخابراتی آغاز شده تا سرعت و کیفیت خدمات شان را بالا ببرند. جلال‌الدین شمس سخنگوی اداره اترا می‌گوید با بودجه داخلی این اداره قرار است بیشتر از 400 پایه مخابراتی در مناطق محروم کشور ایجاد شود که کار آن هشتاد درصد پیش رفته. وی می‌گوید فعلا 90 درصد خاک کشور تحت پوشش خدمات مخابراتی قرار دارد، 30 میلیون نفر از مخابرات استفاده می‌کنند و 12 میلیون کاربر انترنت در کشور وجود دارد. به گفته آقای شمس، در گذشته فساد، فشارهای زورمندان و واسطه بازی بعضی وکلای پارلمان سبب میشد تا فشارهای لازم بالای شرکت های مخابراتی نیاید؛ اما اکنون با آمدن امارت اسلامی، زمینه هرگونه زورگویی و فساد از بین رفته و آنان در تصمیم‌گیری های شان مستقل ند و همه قوانین بالای شرکت‌های مخابراتی تطبیق می‌شود. آقای شمس از شفافیت در مصرف مالیات کردیت کارت‌ها نیز به مردم اطمینان داد و گفت همه پول‌های جمع‌آوری شده در موارد مهم به مصرف می‌رسد. ایشان همچنان وعده داد که به زودی کیفیت و سرعت انترنت بالا رفته و خدمات شبکه‌های مخابراتی سرتاسری می‌شود.
آقای شمس همچنان وعده می‌دهد که به زودی با تطبیق طرح 4G بالای شبکه های مخابراتی، مشکلات حل می‌گرد. ایشان، هزینه های اضافی از جمله روشن شدن جنراتورها در پایه‌ها و کم بودن میزان مشترکین در هرپایه نسبت به کشورهای دیگررا، از عوامل بالا بودن قیمت انترنت عنوان می‌کند. آقای شمس به طور مثال می‌گوید در هند یک پایه مخابراتی بالاتر از 100 میلیون مشترک دارد، اما در افغانستان کمتر از 100 هزار مشترک.
خلاصه؛ انترنت و مخابرات یکی از ضروری ترین وسایل و ابزار زندگی مردم است و بسیاری از کارها و مشکلات را حل ساخته است. به خصوص در بخش های ارتباطی و هماهنگی، آموزشی، تفریحی و سرگرمی و ترویج ارزش‌های دینی.

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *