بېلابېلې لیکنېلیکنې

بهار فصل رویش و سرسبزی

بهار فصل طراوت و تازه گی، یکی از بهترین فصل های سال است که خوشبختانه در این روزها قدم به قدم بر فصل بهار نزدیک شده میرویم.
آب و هوای فصل بهار زمینه کار و فعالیت را از قبیل زراعت شخم زدن و نهال شانی مساعد می سازد، در این فصل دهقانان بالای مزرعه خویش رفته، آغاز به کار و فعالیت می نمایند.
مواشی که در فصل زمستان از چرا و گردش بازمانده اند، توسط مالداران و گله داران به چراگاه ها برده می شوند، خوشبختانه کشور عزیز ما دارای چرا گاه های خوب و سرسبز بوده که در پرورش حیوانات خیلی ها مؤثر است، نهال شانی نیز در فصل بهار صورت میگیرد که اکثراً در مرکز و ولایات کشور به غرض باغداری هزاران هکتبار زمین را نهال غرس نموده که معمولاً نهال های میوه دار را نظر به آب و هوای همان منطقه غرس می نمایند، قابل تذکر است که نظر به آب و هوای خوب کشور ما میوه افغانستان در سطح کشورهای جهان جایگاه ویژه و خاص خود را دارد به همین منظور است، بیشترین صادرات کشور را میوه خشک وتازه تشکیل میدهد.
یک مورد دیگر که بیانگر برتری و ارجحیت آب و هوای کشور عزیز ماست تفاوت های موسمی در ولایات مختلف کشور است به گونه مثال نظر به آب و هوا در ولایت زیبای قندهار انار حاصل خوب می دهد و یا این که در کوهدامن زمین و یا ولایت غزنی انگور خوب رشد نموده و حاصل خوب می دهد به همین ترتیب انواع حاصلات زراعتی با ویژه گی های آب و هوا در ولایات مختلف فرقی می کند از همین جهت است که ترکاری، میوه و فراورده های حیوانی از قبیل شیر، ماست، قیماق و … در هر فصل سال پیدا می شود. ولایات گرم سیر چون: قندهار، جلال آباد در هر فصل سال سبزیجات به دیگر ولایت ارسال می نمایند.
در نهایت امر افغانستان نظر به آب و هوای معتدلی که دارد بستر خوبی برای زراعت، باغداری و دامداری است.
مهم اینست که پروسه و روند زراعت، باغداری و مالداری را در کشور به شکل مدرن و فنی بسازیم و از طرف دیگر آب های کشور را مدیریت نماییم، بدون شک افغانستان از جمله کشورهای صادراتی و عرضه کننده مواد خوراکی به دیگر کشور ها خواهد بود.
این در صورتی ممکن است که دهقانان، باغداران ودامداران حمایت شوند و نیازمندی های شان مرفوع گردد.
در سال نو معمولاً میله دهقان به منظور آغاز کار و سرسبزی و رفتن بالای مزرعه بوده، دیگر هر گونه الزامی به عنوان سال نو و نوروز صبغه دینی و فرهنگی در میان مردم ما ندارد.
مردم عزیز افغانستان ملت مسلمانی بوده به جز دو عید که آن هم به جاآوری شکر خداوند است به منظور به جا آوری اطاعت وعبادت الله ج دیگر به هیچ عید و جشن خرافاتی باور ندارند.

شاداب

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *