افغانستان

تجلیل از روز حفاظت میراث‌های فرهنگی

وزارت اطلاعات وفرهنگ، از روز حفاظت میراث های فرهنگی تجلیل به عمل آورد و در این برنامه، 260 قلم اثر تاریخی از سوی رئیس باستان شناسی به موزیم ملی تسلیم داده شد.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر؛ در این برنامه که در موزیم ملی برگزار شده بود، شماری از مسؤولان حکومتی و نمایندگان نهادهای خارجی نیز حضور داشتند، مولوی عتیق الله عزیزی معین فرهنگ وهنر وزارت اطلاعات و فرهنگ، در صحبت هایش گفت: پس از چهار دهه اخیر، اکنون فرصت مناسب فراهم شده است که در آبادی بخش‌های مختلف کشور به خصوص حفاظت میراث‌ها و آبدات تاریخی توجه بیشتر صورت گیرد.
وی از توجۀ وزارت اطلاعات و فرهنگ، در راستای حفاظت آبدات تاریخی و میراث‌های فرهنگی حتی در دور ترین نقاط کشور اطمینان داد و گفت که بخش فرهنگی، کمک های بشری و باز سازی به سیاست رابطه ندارد و از جامعۀ جهانی و نهادهای خارجی خواست که در آبادی افغانستان و به ویژه حفاظت میراث‌های فرهنگی کشور همکاری کنند.
بعد مهاجر فراهی معین امور نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ، در سخنانش گفت که افغانستان کشور باستانی و گهواره‌یی از تمدن‌ها است و آثار و آبده‌های تاریخی بی شماری در این سرزمین وجود دارد .
او افزود که تا کنون حدود 2 هزار آبدۀ تاریخی ثبت شده است و هزارها آبده تاریخی دیگر نیز در کشور وجود دارد.
فراهی گفت: آثار تاریخی هویت و تاریخ افغانستان و مردم کشور است و وزارت اطلاعات و فرهنگ، در حفاظت آن توجه خاص داشته و از حفریات غیر قانونی و قاچاق آثار باستانی در همکاری با سایر نهادها، جلوگیری کرده است.
سپس محمد زبیر عبادی سرپرست موزیم ملی، در صحبتی تاکید کرد که حفاظت میراث‌های فرهنگی نه تنها مسوولیت وزارت اطلاعات و فرهنگ بلکه مسوولیت تمام مردم کشور است و از نهادهای خارجی خواست که در زمینۀ حفاظت آبده های تاریخی، با این وزارت همکاری نمایند.
به همین ترتیب اسامه عزیزی رییس پوهنتون کابل، در سخنانش در رابطه به ارزش میراث‌های تاریخی معلومات داد و گفت که بیشتر آبده‌های تاریخی مربوط به دوره اسلامی است.
وی تاکید کرد که به منظور کسب تجربه و کار عملی، در فعالیت‌های حفاری و باستان شناسی برای محصلان پوهنتون کابل، نیز فرصت داد شود.
همچنان در جریان این برنامه، فلم مستند از آثار تاریخی کشور به نمایش گذشته شد که در آغاز آن پیام تصویر ملا خیر الله خیرخواه سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ، به مناسبت روز حفاظت از میراث های فرهنگی نشر شد.
سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ، در این پیام گفت که امارت اسلامی افغانستان و وزارت اطلاعات و فرهنگ متعهد بر حفاظت میراث‌های تاریخی و آبده‌های باستانی کشور است.
وی تاکید کرد که میراث‌های تاریخی و آبده‌های باستانی، سرمایه‌های ملی افغانستان است و حفاظت و حراست آن نیز مسوولیت تمام افغانان است و این سرمایه‌ها بیانگر گذشتۀ تاریخی افغانستان بوده و برای نسل‌های آینده عبرت است، تا به خاطر حفظ استقلال، آبادی کشور و وحدت ملی ذهنیت داشته باشند.
در قسمت دیگر این برنامه ممثلان تیاتر ملی نمایش تیاتر « گنج در ویرانه است « را اجرا کردند.
به همین ترتیب در اخیر این برنامه ، ذبیح الله سادات سرپرست ریاست باستان شناسی، 260 قلم آثار تاریخی را به محمد زبیر عبادی سرپرست موزیم ملی، غرض نگهداری در این موزیم تسلیم کرد.
به گفتۀ رئیس باستانشناسی: این آثار از مس عینک و استوپه‌های شیوکی به دست آمده است که شامل ظروف سفالی، مجسمه های سنگی و گلی، چراغ‌های تیل سوز و همچنان تعدادی از آثار فلزی است که مربوط به دوره قبل از اسلام می شود.

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *