سرمقالې

تنش‌های ناشی از غزه را دست‌کم نگیرید !

بعد از حمله جنون آمیز رژیم صهیونیستی به کنسلگری ایران در دمشق و حمله تلافی جویانه ایران به اسرائیل سفاک، شماری از کشورهای قدرتمند جهان مانند امریکا، انگلیس، فرانسه و… به فرمایش رژیم غاصب اسرائیل جلسه شورای امنیت را عجالتاً تدویر و علاوه بر محکوم کردن ایران، به نقش اساسی خود در دفع حملات ایران نیز اشاره مستقیم کردند، اما آنتونیوگوترش سرمنشی عمومی سازمان ملل متحد که در این جلسه حضور داشت، ضمن درخواست خویشتن‌داری از طرفین و کاهش تنش در منطقه غرب آسیا، تأکید کرد مردم منطقه با یک خطر واقعی روبرو استند که نشان دهنده یک درگیری ویران‌گر در مقیاس وسیع است. وی خاطرنشان کرد؛ زمان کاهش تنش، توقف تشدید و اعمال خویشتن‌داری حد اکثری فرا رسیده است، زیرا صلح و امنیت منطقه‌یی و جهانی هر ساعت تضعیف می‌شود و جهان نمی‌تواند جنگ‌های بیشتری را تحمل کند.
کشورهای حامی رژیم غاصب نیز در ظاهر به کاهش تنش‌ها در خاورمیانه تأکید داشتند و اسرائیل را از حمله بل‌المثل به ایران ممانعت نموده و خواستار خویشتن‌داری شدند، اما رژیم صهیونیستی بدون اندک تمکین نمودند به اعضای دایمی شورای امنیت، اظهارات سرمنشی عمومی سازمان ملل و کشورهای مطرح جهان، بامداد روز جمعه 31 حمل دست به حمله تلافی جویانه به جمهوری اسلامی ایران زد. هر چند به باور مسئولان در ایران این حمله تلفات انسانی و مالی نداشته است، اما مردم منطقه و جهان را بر آینده نا امید ساخته و سرمنشی سازمان پیمان اتلانتیک شمالی(ناتو) نیز در مورد حمله اسرائیل به ایران، خطرات و بروز جنگ تازه در خاور میانه هشدار داد، اعضای گروه 7 نیز از طرف‌های درگیر خواستند تا از تشدید بیشتر تنش‌ها اجتناب ورزند و در ضمن وزیران خارجه کشورهای عضو گروه هفت، سران کشورهای جهان، هم‌چنین نهادهای بین‌المللی را فرا خواندند که در راه تنش‌زدایی در خاورمیانه تلاش نمایند.
این در حالیست که تنش‌ها و مناقشه‌های بین‌المللی ناشی از جنگ غزه اکنون با گذشت ماه‌ها و به ویژه پس از رویارویی مستقیم ایران و اسرائیل وارد مرحله تازه‌یی شده است که باید جهان به این مسأله برخورد جدی کند.
زیرا یاری گیری و صفارایی کشورهای جهان به ویژه منطقه، مسبب تنش‌های بیشتر و جنگ تمام‌عیار در منطقه خواهد شد که در آن صورت این رویارویی از کنترول خارج و جهان شاهد یک بحران مدهش و خطرناکی خواهد بود.
روی این اساس، سازمان ملل متحد و کشورهای قدرتمند جهان باید این رویارویی و تنش‌های برخاسته از جنگ غزه را دست‌کم نگیرند و به حل این مسأله به ویژه بحران غزه نقطه پایان گذارند، بیش از اینکه بحران کنونی خاورمیانه به یک جنگ ایدیولوژی تبدیل گردد.

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *