سرمقالې

رمضان ماه عبادت، استغفار و صدقه

رمضان ماه عبادت، استغفار، همدلی، اتحاد و صدقات فرا رسیده است و چه زیباست که مسلمانان با استفاده از این ماه مبارک، بیشتر از همه به خودسازی، اصلاح نفس و دادن صدقات بپردازند، زیرا پیامبر بزرگوار اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) فرموده:«ای مردم، ماه خدا، ماه مغفرت و برکت به شما روی آورده که بهترین ایام می‎‌باشد و عموم مسلمانان در آن به مهمانی خداوند عزوجل دعوت شده‌اند.»
از اینرو ماه مبارک رمضان در میان دیگر ماه‌های سال از ویژگی خاصی برخوردار است که می‌توان از نازل شدن کلام پاک و مقدس الهی، شب پر فضیلت قدر و زمزمه‌های قاریان قرآن از بلندگوهای مساجد در شب‌های رمضان، اشاره نمود.
بنا برین مسلمانان باید از این ماه پر فضیلت استفاده عظیمی ببرند، علاوه بر خودسازی و اصلاح نفس، از خداوند(ج) توفیق اطاعت، دوری از اعمال زشت و توانایی خدمت به خلق االله و دستگیری مستمندان را نیز، استدعا نمایند، زیرا طلب آمرزش از خداوند سبحان در هر ایام به خصوص در ماه مبارک رمضان و داشتن روحیه توبه و پشیمانی از گناه‌ها علاوه بر آثار و برکات معنوی در زندگی انسان، پاداش عظیمی در آخرت نیز دارد که در توصیف و تمجید نمی‌گنجد، با چشم و گوش نمی‌توان آن‌را دید و شنید و یا هم لمس کرد.
روی این اساس مسلمانان باید در این ماه پر برکت در پهلوی تسبیح، تراویح، عبادات فرضی و نفلی، صدقه، خیرات، تهیه افطار، دستگیری فقرا و بی‌نوایان را نیز سر لوحه روزمره خود در این ماه قرار دهند.
از رسول الله(ص) روایت است که مبارک در یکی از خطبه‌ها فرمود: هرکس در ماه رمضان به خاطر خدا به روزه‌دار، افطاری بدهد، خداوند ثواب آزاد کردن غلامی را به وی می‌دهد و گناهان او را نیز می‌بخشد، صحابی‌یی عرض کرد: یا رسول الله(ص) ما توانایی افطاری دادن را نداریم، چگونه به این فیض برسیم؟ مبارک فرمود: «از آتش جهنم خودرا برهانید هر چند به اندازه یک خرما یا نیمی از آن، باشد.
پس مسلمانان باید در این ماه مبارک تلاش کنند تا رضای خداوند بلندمرتبه و مخلوقش را نیز به دست آورند و در هر شغل و مسلکی که استند، تعهد، انصاف، عدالت، راستی، خودگذری و مرووت را پیشه کنند تا خداوند عزوجل پاداش بزرگی در دنیا و آخرت نصیب ما مسلمانان نماید.

Related Articles

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *